Nya arbetsmiljöregler betonar dialog

ARBETSMILJÖ2015-09-22

I dag har Arbetsmiljöverket antagit föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö. De nya reglerna ska gälla från 1 april 2016 och förutsätter att arbetsgivaren inleder samverkan och dialog om bland annat arbetsbelastning och relationer på jobbet.

De nya föreskrifterna är tvingande och ersätter allmänna rekommendationer på området som hunnit bli 35 år gamla. Men på sätt och vis har alla de nya kraven funnits sedan tidigare på ett mer övergripande plan, bland annat i arbetsmiljölagen. Det säger Christina Jonsson, enhetschef på Arbetsmiljöverket.

– Det här är frågor som vi jobbat med och ställt krav kring i många år. Men föreskrifterna är tänkta att vara ett mer konkret och tydligt verktyg.

Arbetsgivarorganisationerna avstyrkte unisont föreskriftsförslaget när det var ute på externremiss. De invände att föreskrifterna inkräktar på arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet. På Arbetsmiljöverket gör man en annan bedömning.

– Vi ser det inte så. De här föreskrifterna konkretiserar hur arbetsgivaren förväntas bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete på det organisatoriska och sociala området. Arbetsgivarna har redan ett antal regler att förhålla sig till och de här föreskrifterna ingår i det, säger Christina Jonsson.

Kan man säga att föreskrifterna ger arbetstagaren ett större medinflytande i arbetsmiljön?

– Vi betonar samverkan och dialog. Dialogen är det allra viktigaste verktyget när man ska undersöka och hantera problem i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Arbetsgivare och arbetstagare måste sätta sig ned tillsammans och tänka efter före. Som chef behöver jag prata med var och en om arbetsbelastning eller relationer, säger Christina Jonsson.

Reglerna i korthet:

  • De anställda får inte utsättas för ohälsosam arbetsbelastning. Resurserna i form av bland annat bemanning ska stå i balans med kraven i arbetet. Det ska finnas möjlighet till återhämtning.
  • Arbetstidernas förläggning är ett annat område som regleras. Vid exempelvis skiftarbete och nattarbete måste risken för ohälsa förebyggas. Arbetsgivaren måste beakta de problem som kan uppstå när en anställd upplever sig vara ständigt nåbar på exempelvis mejl eller mobilen.
  • De redan befintliga reglerna om kränkande särbehandling vävs in i de nya föreskrifterna. Tanken är att det ska vara samma kravnivå på arbetsgivarna som tidigare att förebygga och motarbeta mobbning.
  • Chefer förväntas lära sig hur man skapar en bra social och organisatorisk arbetsmiljö. Arbetsgivaren ska också sätta upp mål för att främja en god organisatorisk och social arbetsmiljö.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Arbetsmiljö
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA