
JO kritiserar myndighet för långsam handläggning
Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har fortsatt stora problem med långsam handläggning inom många områden, konstaterar Justitieombudsmannen, JO. ”Att ärenden avgörs inom skälig tid är en fråga om rättssäkerhet”, understryker chefs-JO Erik Nymansson.
JO har vid flera tidigare tillfällen riktat kritik mot långa handläggningstider hos IVO. Nu får myndigheten ännu än gång kritik av JO, sedan en person fått vänta i mer än två år på att få sitt klagomålsärende utrett. IVO får också kritik för att handläggningstiden i ett ärende om journalförstöring uppgick till nästan ett och ett halvt år.
”Att ärenden avgörs inom skälig tid är en fråga om rättssäkerhet. Inte nog med att de långa handläggningstiderna drabbar de enskilda personerna, de medför även en risk för att allmänhetens förtroende för IVO skadas”, betonar chefs-JO Erik Nymansson i ett pressmeddelande.
Vid en tidigare inspektion konstaterade JO att IVO var långt ifrån att uppfylla grundlagens krav på skyndsamhet vid utlämnande av allmänna handlingar. Det senaste beslutet tar sikte på långsam handläggning inom andra områden.
”I mina utredningar av IVOs verksamhet kan jag konstatera att de stora problemen ligger på en strukturell nivå. IVO måste vidta de konkreta och effektiva åtgärder som krävs för att komma tillrätta med handläggningstiderna”, fastslår Erik Nymansson i pressmeddelandet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.