Från i dag gäller nya arbetsmiljöföreskrifter

ARBETSMILJÖ2016-03-31

Organisatoriska eller sociala faktorer är den näst vanligaste orsaken till arbetssjukdomar. I dag, 31 mars, börjar Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö att gälla.

Var tredje anmälan om arbetssjukdom handlar om organisatoriska eller sociala faktorer. Dessa anmälningar har ökat med drygt 70 procent sedan 2010. Bland kvinnor ligger dessa faktorer bakom drygt 40 procent av anmälningarna. Enligt Arbetsmiljöverket ligger alltför mycket arbete, för hög arbetstakt eller problem i relationerna på arbetsplatsen bakom siffrorna.

”Det är oacceptabelt att människor blir sjuka av de här orsakerna. Därför är det mycket positivt att de nya föreskrifterna snart börjar gälla. Reglerna är ett stöd för arbetsgivarna i arbetet med att förebygga ohälsa ute på våra arbetsplatser”, skriver Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem i ett pressmeddelande.

Enligt de nya föreskrifterna ska arbetsgivarna se till att arbetstagarna inte får en ohälsosam arbetsbelastning. Arbetsgivarna ansvarar också för att arbetstidernas förläggning inte leder till ohälsa. Dessutom ska de se till att det finns rutiner för hur kränkande särbehandling ska hanteras.



”Att jobba med den sociala och organisatoriska arbetsmiljön är en viktig ledarskapsfråga. Det är avgörande att det finns en dialog på arbetsplatsen mellan chefer, anställda och skyddsorganisationen som exempelvis skyddsombud”, skriver Erna Zelmin-Ekenhem.



Samtidigt finns det en viss skepsis mot att föreskrifterna skulle vara lösningen på alla problem.

Den nuvarande arbetsmiljölagen som den nya föreskriften bygger vidare på är en lag som är framtagen på 1970-talet och kritiker hävdar att den är skriven för industrin och för män.

Maria Steinberg, docent i arbetsmiljörätt vid Örebro universitet, säger till tidningen Arbetarskydd att den behöver anpassas så att den bättre skyddar tjänstemän och anställda i den offentliga sektorn.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Arbetsmiljö
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA