Snart nya regler om psykosocial arbetsmiljö
Från 31 mars gäller nya regler om organisatorisk och social arbetsmiljö. I dagarna går Arbetsmiljöverket ut med information om de nya bestämmelserna till alla arbetsgivare.
Arbetsmiljöverkets generaldirektör har skrivit brev till landets arbetsgivare för att berätta att nya regler om organisatorisk och social arbetsmiljö träder i kraft 31 mars. Reglerna är framtagna för att främja god arbetsmiljö och motverka ohälsa. De nya bestämmelserna ersätter de allmänna råd om psykiska och sociala aspekter på arbetsmiljön som gällt sedan 1980.
I brevet konstaterar generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem att brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön kan leda till ohälsa i form av sömnstörningar, hjärt- och kärlsjukdomar, ryggproblem och depressioner. Och att det i sin tur ofta beror på ohälsosam stress:
”De arbetsrelaterade orsakerna bakom dessa problem är främst ohälsosam arbetsbelastning, arbetstidens förläggning, psykiskt påfrestande arbete och kränkande särbehandling. De nya föreskrifterna reglerar dessa områden och förtydligar arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet som alla arbetsgivare är skyldiga att bedriva”, skriver hon.
I de nya reglerna görs klart att arbetsgivaren är skyldig att se till att krav i form av en viss arbetsmängd och svårighetsgrad ska vägas upp med resurser. Tecken och signaler på ohälsosam arbetsbelastning måste leda till att arbetsgivaren vidtar åtgärder, som till exempel att minska arbetsmängden, ändra prioriteringarna, variera arbetsuppgifterna, ge möjlighet till återhämtning eller öka bemanningen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.