Avtal klart för ST inom Spårtrafiken

SPÅRTRAFIK2010-05-03

Spårtrafiken fick natten mot måndagen ett nytt avtal. Överenskommelsen innebär löneökningar på 3,5 procent över två år. ST anser sig ha fått gehör i sina mest prioriterade frågor.

Avtalet mellan parterna inom spårtrafikområdet gäller från och med 1 april i år och fram till och med 31 mars 2012, med två revisionstillfällen. 0,9 procent faller ut 1 juni i år och resterande 2,6 procent 1 juni nästa år.

– Efter rätt tuffa förhandlingar tycker vi att vi har fått ett tillfredsställande avtal som ligger helt i nivå med övriga arbetsmarknaden. Vi har fått gehör för våra prioriterade frågor, säger STs förhandlande ombudsman Maria Olwæus.

Björn T Johansson, ordförande för ST inom Spårtrafiken, anser emellertid att avtalet lämnar mycket i övrigt att önska.

– Utifrån de yrkanden vi hade har vi bara kommit en liten bit, säger han.

ST har framför allt lyft fram tre områden i förhandlingarna – bemanningsfrågan, loss of license samt ensamarbete för ombordpersonal. Parterna har bland annat enats om att arbetsgivaren måste förhandla om behovet av inhyrd personal väntas överstiga fem veckor.

Loss of license innebär att en anställd på grund av sjukdom inte längre kan behålla en säkerhetsklassad tjänst, vilket i värsta fall kan leda till uppsägning. Efter att ha drivit frågan i flera avtalsrörelser har ST nu fått igenom två extra uppsägningsmånader med full lön om så skulle ske. Men viktigast är ändå att frågan äntligen förs in i det centrala avtalet, menar Maria Olwæus.

– För första gången får vi ett erkännande av att det är ett problem, säger hon.

En partsgemensam arbetsgrupp ska även ta itu med frågan om ensamarbete ombord, vilket inte sällan leder till hot och våld. Gruppen, som ska träffas var tredje månad fram till november nästa år, ska både utreda och vidta åtgärder för att förebygga problem.

Facken har å sin sida fått acceptera ökade möjligheter till lokal förhandling om hur arbetstiden ska förläggas. Arbetsgivarna vill helt enkelt kunna utnyttja mer av den arbetstid de betalar för, vilket i dag försvåras av pusslet med tågturer, tidtabeller och väntetider. ST har dock fått igenom att visstids- och timanställningar samtidigt ska ses över vid sådana förhandlingar, för att om möjligt minska bruket av dylika anställningsformer.

ST inom Spårtrafiken hade bland annat även velat ha tidigare revisionstillfällen, en starkare reglering av timanställningar och en mer långtgående lösning av problematiken kring loss of license.

Avtalet

Avtalet inom spårtrafiken omfattar ett 60-tal företag med drygt
15 000 anställda inom ramen för Almega. ST har förhandlat för drygt
1 800 medlemmar. Andra fackliga parter är Seko, Sveriges Ingenjörer och
Trafik och Järnväg.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA