Arbetsmiljön på tåg blir avtalsfråga
Först ut i avtalsrörelsen är spårtrafiken och utbildningsföretaget Lernia. Nya avtal ska vara på plats
1 april. För ST inom spårtrafiken är arbetsmiljö och anställningsskydd viktiga frågor.
I dagarna spikar STs avdelning inom spårtrafiken de avtalskrav som ska framföras till motparten, tjänsteföretagens arbetsgivarorganisation Almega.
Villkoren för de anställda inom spårtrafiken varierar. 1 700 ST-medlemmar är spridda på ett fyrtiotal tågbolag av skiftande storlek – alltifrån SJ till små entreprenörer som Traindrivers.
Därför finns behov av en mer detaljerad reglering i det centrala avtalet jämfört med andra ST-områden.
Maria Olwaeus, ombudsman på ST, säger att en av de frågor avdelningen vill föra fram är arbetsgivarnas allt vanligare bruk av timanställda och andra former av korttidsanställningar.
Ensamt mångsyssleri
Ensamarbete för ombordpersonal är en annan fråga som ST vill ha med i avtalsförhandlingarna. Ensamarbetet leder till en orimlig arbetssituation både fysiskt och psykiskt, säger Maria Olwaeus.
– Ett exempel är den tågvärd som jobbade ensam på Norrlandståg. Hon hade hand om tio vagnar och skulle sköta biljettviseringen, kafeterian, koppla vagnar och dessutom städa toaletterna.
ST vill också reglera vad man kallar loss of license. Det handlar om vad som händer när anställda med säkerhetsklassade tjänster, bland annat lokförarna, förlorar sin licens på grund av hälsoproblem under en kortare eller längre period. Det kan vara fråga om exempelvis hjärtproblem, synfel eller hörselskador. Vissa mindre tågbolag, som inte har möjlighet till omplacering, vill inte betala ut någon lön under den tiden. Uppsägningar har också förekommit.
– Men hittills har Almega sagt att man inte vill reglera frågan i det centrala avtalet, säger Maria Olwaeus.
Otrygghet på Lernia
Inom Lernia är man inte klar med sina avtalskrav, men en viktig fråga är de otrygga anställningsförhållandena, förklarar avdelningens ordförande Ewa Wiklund.
– Vi verkar ju på en öppen marknad och åker in och ut hos olika uppdragsgivare.
Men en sak är klar: några sifferlösa avtal tänker man inte gå med på.
– Aldrig i livet! Och vi vill ha individgarantier också, säger Ewa Wiklund.