Teamarbete har lett till ökad detaljstyrning

FÖRSÄKRINGSKASSAN2015-11-05

Införandet av teamarbete i Försäkringskassan har inneburit ökad frihet och flexibilitet, men också mer detaljstyrning. Det visar en studie från ISF, Inspektionen för socialförsäkringen.

Som ett led i arbetet med lean inom Försäkringskassan gick organisationen år 2012 över till ett teambaserat arbetssätt. Det har inneburit en viss ökad frihet och flexibilitet för handläggarna, genom att de kan fördela sina ärenden inom teamen, konstaterar ISF. Samtidigt begränsas möjligheterna att arbeta i team av att handläggningsarbetet till stor del är individuellt till sin karaktär.

”Det finns många utmaningar i att införa ett teambaserat arbetssätt. Det är också svårt att införa en kulturförändring uppifrån”, säger forskaren Maria Mårtensson i ett pressmeddelande.

Forskarna har intervjuat Försäkringskassans handläggare. De intervjuade beskriver hur teamen blivit detaljstyrda för att åstadkomma ständiga förbättringar. Tillsammans med den höga arbetsbelastningen har det begränsat utrymmet för samtal inom teamet kring själva handläggningen. Tiden för att diskutera kvalitet i handläggningen har minskat därför att tiden gått åt till möten om administration och arbete med ständiga förbättringar. 

Rapporten visar på att allt fler regler, verktyg, rutiner och arbetssätt tillkommit under senare år. Det detaljerade och på förhand bestämda reglerna för förbättringsarbetet upplevs som frustrerande, dels för att det är ett tidskrävande arbete som stjäl värdefull tid från själva handläggningen, dels för att många förbättringsförslag inte kan genomföras på teamnivå utan måste skickas till central nivå för ett eventuellt beslut där.

Även om idén har varit att teamen ska ha frihet att bidra till att själva förbättra arbetssättet, så uppfattas det som omständligt och dessutom begränsat till mycket små detaljer. Större förändringar går inte att besluta om på teamnivå, delvis beroende på att mycket av handläggningen är lagstyrd.

Det är ingen enkel uppgift att förändra en befintlig kultur, konstaterar ISF. Det gäller inte minst när personer med lednings- och stödfunktioner måste förändra sitt sätt att arbeta och därmed kan uppfatta sig få mindre formellt inflytande. En annan utmaning ligger i att inte detaljstyra förändringsarbetet för mycket och därmed motverka det tänkta självstyret.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av Spagge (ej verifierad) fre, 11/13/2015 - 19:47
Kassan verkar jobba i smala stuprör.
Som försäkrad betraktas man inte som en hel person som kan ha olika problem och frågor inom flera avdelningar. Detta torde göra det svårjobbat även för kassans anställda. Någon helhetssyn är inte möjlig inom systemet!
Verkar vara precis lika inom arbetsförmedlingen, tyvärr.

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA