Annons:

Bild: Getty Images

Statskontoret varnar för detaljstyrning

SOCIALSTYRELSEN2025-04-16

Regeringens detaljstyrning försvårar för Socialstyrelsen att arbeta långsiktigt och proaktivt, skriver Statskontoret i en myndighetsanalys. Enligt Statskontoret behöver Socialstyrelsen också samordna sig bättre internt.

Socialstyrelsen är i grunden en välfungerande myndighet med högt förtroende hos sina målgrupper, skriver Statskontorets efter sin myndighetsanalys.

Statskontorets anser dock att Regeringen behöver minska den detaljstyrning som utövas genom tidsbegränsade uppdrag med tillhörande finansiering. Den leder enligt Statskontoret till att Socialstyrelsens resultat blir sämre på andra områden och försämrar myndighetens förmåga att arbeta långsiktigt och proaktivt med hela sitt uppdrag.

”Ett fortsatt högt förtroende hos målgrupperna är centralt för att myndigheten ska kunna samverka effektivt med regioner och kommuner – och i förlängningen bidra till förbättringar i vården och omsorgen. Det är därför viktigt att Socialstyrelsen stärker sina resultat inom flera delar av sin verksamhet”, kommenterar Statskontorets generaldirektör Annelie Roswall Ljunggren myndighetsanalysens slutsatser i en text på myndighetens sajt.

Statskontoret föreslår därför att regeringen minskar antalet tidsbegränsade regeringsuppdrag så att Socialstyrelsen i större utsträckning själv kan prioritera och planera sin verksamhet.

Myndigheten behöver enligt Statskontoret också samordna sig bättre internt och i större utsträckning följa upp genomslaget av kunskapsstyrningen.

Statskontoret pekar på att Socialstyrelsen nu genomför varje regeringsuppdrag i enskilda projekt, trots att många av uppdragen ligger nära varandra. Det gör enligt analysen att Socialstyrelsen inte har tillräcklig överblick och inte använder sina resurser tillräckligt effektivt.

Statskontorets uppfattning är att det tar för lång tid för Socialstyrelsen att lämna ut data och statistik, och att arbetet med att uppdatera föreskrifter och rättsligt stöd är eftersatt. Socialstyrelsens it-miljö behöver dessutom moderniseras. Sammantaget innebär detta att myndighetens stöd till regioner och kommuner brister i vissa avseenden, konstaterar Statskontoret.

Rapporten understryker också att Socialstyrelsen behöver bli bättre på att följa upp vilken nytta målgrupperna har av myndighetens kunskapsstöd, något myndigheten i dag gör i liten utsträckning.

”Det är viktigt att Socialstyrelsen har kunskap om hur väl kunskapsstöden egentligen motsvarar målgruppernas behov för att säkerställa att de verkligen kommer till användning”, framhåller Annelie Roswall Ljunggren.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA