»SL utnyttjar inte fackets kunskap«
I Stockholms pendeltågstrafik har var tredje vagn av den nya modellen X60 tagits ur trafik på grund av fel. Trots problem under flera år tycks SL vara ointresserat av personalens synpunkter och kunskaper, anser ST-sektionen.
För drygt två år sedan rapporterade ST Press om de många felen på de nya pendeltågsvagnarna. Än i dag återstår så stora brister att de gamla tågen inte kunnat tas ur trafik som planerat 2006. Trafikrapporten för 7 november, exempelvis, anger att 38 X60-vagnar var i trafik, medan 19 var tagna ur trafik på grund av fel.
Facket har framför allt påtalat brister som rör personalens säkerhet. År 2005 kallade man in Arbetsmiljöinspektionen. Den slog bland annat fast att dörren mellan förarkupén och passagerarutrymmet måste ändras. Dörren saknade karm och tröskel och hade en låskonstruktion som gör att dörren kan öppnas – eller sparkas in – även från passagerarsidan. Två och ett halvt år senare är det gamla låset kvar.
–Hur svårt är det att byta en låscylinder? frågar STs huvudskyddsombud Mats Hanqvist.
Personalen fick inte vara med
Han är djupt besviken över att SL, Storstockholms lokaltrafik, inte har tagit med personalföreträdare i processen när X60 skulle introduceras. Då hade många brister kunnat upptäckas och åtgärdas tidigare, anser han.
Som huvudskyddsombud har han bara kunnat ställa krav mot arbetsgivaren Stockholmståg, men det är SL som äger och ansvarar för tågen.
–Vår arbetsgivare säger att SL inte ville ha med oss. Vi kan bara verka genom Arbetsmiljöverket och förelägganden.
Kritisk arbetsmiljöutredning
Arbetsmiljöverket begärde en oberoende utredning av arbetsmiljön på X60. Det Norske Veritas gjorde utredningen och presenterade i september en rapport med ett femtiotal anmärkningar. I den sägs att X60 »inte uppnår den standard som krävs för att vara en lämplig arbetsplats«. De risker som kan relateras till en säker drift gör Det Norske Veritas »bekymrad om i vilken omfattning som X60 kan användas«.
Både Arbetsmiljöverket och Det Norske Veritas kräver att fack och skyddsorganisation ska göras delaktiga i processen. Det har varit svårt att genomdriva på SL, anser arbetsmiljöinspektör Uwe Göpel:
–SL har konsekvent underlåtit att utnyttja den kunskap som finns i facket och bland tågförarna. Och de har inte lyssnat på våra synpunkter heller.
Han förbereder nu en så kallad underrättelse till SL. Den kommer att innehålla ett femtontal punkter som måste åtgärdas, med hot om att Arbetsmiljöverket annars kan lägga ett föreläggande eller förbud mot att använda vagnen.
SLs projektledare för X60, Johan Sjöholm, anser att Stockholmståg och personalen varit med i processen, men medger att det »utan tvekan kan bli bättre« när det gäller skyddsombudens och fackens deltagande.
SL har nu tillsatt en ny projektorganisation, och enligt Stockholmstågs ledning ska man säkerställa medverkan från personal- och skyddsorganisationer.
–Jag hoppas att våra synpunkter tas på allvar den här gången, säger Mats Hanqvist.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.