ST gör anmälan om farliga tåg

PENDELTÅG2008-02-19

Trasiga framrutor har föranlett ST inom Spårtrafiken och Seko att anmäla Stockholmståg till Arbetsmiljöverket. Rutorna finns på en tågtyp som orsakat problem i flera år.

–Vårt tålamod är på upphällningen. Vi inom facken har prövat alla medel – vi har gått tjänstevägen, till Arbetsmiljöverket och vänt oss till medierna, men det har inte hjälpt, säger Mats Hanqvist, STs huvudskyddsombud inom pendeltrafiken i Storstockholm.

Sedan några år har Stockholmståg, som kör pendeltågen för Storstockholms lokaltrafik, SL, använt en ny typ av pendeltåg, X 60. De ägs av SL och har visat sig ha flera brister. I november 2007 reagerade landstingets revisorer mot att problemen på tågtypen inte lösts. De konstaterade att SL tagit en stor risk, när man köpt in ”ett hittills oprövat vagnssystem”.

Nu har det visat sig att en del framrutor i tåget inte klarar hållfastheten under en viss temperatur. Det innebär en direkt fara för personalen om tågen utsätts för sabotage. ST och Seko har därför gjort en gemensam anmälan till Arbetsmiljöverket.

–Bara förarhyttens ruta har den värme som krävs för att den ska hålla om någon kastar till exempel en sten mot den, vilket har förekommit. Framrutorna på hytterna mitt i tåget, där tågvärdarna arbetar, har ingen värme alls, säger Mats Hanqvist.

Enligt anmälan till Arbetsmiljöverket har tåg körts regelbundet trots spräckta och trasiga rutor på hytterna mitt i tågsättet. I höstas gjorde tillverkaren i Italien provskjutningar mot rutorna på tåg X 60, berättar Mats Hanqvist.

–Resultatet var otvetydigt. Saknas tillräcklig värme fungerar inte rutan som den ska. Vi vill ha ett system som gör att man kan läsa av när rutan fungerar. Enligt tillverkaren ska det inte vara svårt att ordna.

Än en gång har det, anser Mats Hanqvist, visat sig hur olyckligt det är med en oklar ansvarsfördelning mellan SL och flera olika tågoperatörer: Ett företag äger tågen, ett reparerar, ett tillverkar och ett företag kör dem.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA