Varning vanlig påföljd i statliga personalärenden
Under fjolåret avgjordes i snitt sju ärenden i veckan av statliga myndigheters personalansvarsnämnder. Nästan tre av fyra fall slutade med en påföljd för de statsanställda som anklagades för fel eller brott i tjänsten. Det är dock stora skillnader mellan antalet fall i myndigheternas personalansvarsnämnder, visar statistiken.
På uppdrag av regeringen har Arbetsgivarverket sammanställt de ärenden som avgjorts av statliga myndigheters personalansvarsnämnder under 2023. Totalt svarade 208 myndigheter på Arbetsgivarverkets enkät. Publikt har därutöver inhämtat uppgifter från tre stora myndigheter som inte besvarat Arbetsgivarverkets enkät: Arbetsförmedlingen, Regeringskansliet och Sveriges Domstolar.
Sammanställningen visar att de svarande myndigheternas personalansvarsnämnder avgjorde 371 ärenden under 2023. Året innan hade de myndigheter som då besvarade Arbetsgivarverkets enkät fattat beslut i 282 ärenden.
Liksom tidigare år var den vanligaste åtgärden under fjolåret att den anställde fick en varning, och den näst vanligaste var löneavdrag. I en fjärdedel av fallen där nämnderna beslutade om åtgärder förlorade den anställde jobbet, antingen genom uppsägning eller avsked.
Vid misstanke om vissa brott måste myndigheterna göra en åtalsanmälan av medarbetaren, vilket skedde i 43 fall under 2023.
Flest ärenden hanterade personalansvarsnämnderna inom Polisen, Försvarsmakten, Kriminalvården och Försäkringskassan.
Ett stort antal myndigheter, 170 arbetsgivare, svarade att de inte hade haft några avgöranden i sina personalansvarsnämnder ifjol. På Regeringskansliet, som har drygt 5 000 anställda, har det till exempel inte förekommit några ärenden i personalansvarsnämnden alls under 2023, 2022 eller 2021.
Publikt har med anledning av detta sökt arbetsgivaren, som inte vill medverka i en intervju. I ett mejl från pressavdelningen skriver Regeringskansliet att myndigheten anmäler ärenden till personalansvarsnämnden om det finns omständigheter som nämnden ska pröva, och att personalärenden i övriga fall hanteras ”på olika sätt”.
”Chefer ansvarar för att föra dialog, ge återkoppling och feedback i syfte att tydliggöra krav på vilka förändringar som behöver göras. I de flesta fall nås önskvärda resultat och i enstaka fall kan det exempelvis bli fråga om ändrade arbetsuppgifter i Regeringskansliet”, skriver Regeringskansliets presstjänst i mejlet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.