Miljöprövning bort från länsstyrelserna

LÄNSSTYRELSERNA2009-02-04

Länsstyrelsernas miljöprövningsdelegationer bör läggas ner och ersättas av självständiga nämnder i fem orter. Det föreslår Miljöprocessutredningen.

I dag handlägger samtliga länsstyrelser tillstånd för miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet, till exempel vattenkraft eller hamnanläggning.

Enligt utredningens förslag bör länsstyrelsernas verksamhet avvecklas. I stället ska fem koncessionsnämnder för miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet ta över arbetsuppgifterna. Nämnderna föreslås bli placerade i Umeå, Östersund, Stockholm, Göteborg och Malmö. I utredningen skriver man dock att nämnderna bör bedriva sin verksamhet i dessa fem länsstyrelsers lokaler.

Enligt Annika Sandersnäs, utredningssekreterare, vet man inte exakt hur många personer som berörs på länsstyrelserna eftersom de som arbetar med de här frågorna i dag, vid alla länsstyrelser utom vid en, även har andra arbetsuppgifter.

Förutom att koncentrera tillståndsprövningen av miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet till fem nämnder föreslås även att miljödomstolarnas arbetsuppgifter förändras radikalt. I dag prövar de, som första instans, ansökningar som rör miljöfarlig verksamhet och vattenverksamhet. I fortsättningen föreslås arbetsuppgifterna endast omfatta överklaganden.

Fastighetsdomstolar slås ihop med miljödomstolarna

Enligt förslaget läggs också fastighetsdomstolarna samman med miljödomstolarna, eftersom de har för få ärenden för att fungera på ett bra sätt. Miljödomstolarna ska finnas vid tingsrätterna i Umeå, Östersund, Nacka, Vänersborg och Växjö.

Enligt utredningens förslag kommer sålunda mål enligt miljöbalken, plan- och bygglagen och fastighetsbildningslagen handläggas vid fem miljödomstolar och fem koncessionsnämnder, i stället för som i dag vid 5 miljödomstolar, 21 länsstyrelser och 25 fastighetsdomstolar.

I utredningen utgår man från att omorganisationen leder till en mer specialinriktad personal och en effektivare handläggning, vilket på sikt kommer innebära minskade kostnader för verksamheten.

Förändringarna föreslås träda i kraft 1 juli 2010.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA