Annons:

JO får in fler klagomål än någonsin

JUSTITIEOMBUDSMANNEN2025-03-19

Under 2024 ökade antalet klagomål till Justitieombudsmannen, JO, med 11 procent eller omkring 1 200 klagomål. ”Aldrig i myndighetens historia har ökningen av antalet klagomål varit så stor”, skriver chefs-JO Erik Nymansson i ett inlägg på myndighetens sajt.

Den snabbaste ökningen av klagomål för 2024 gäller utlänningsärenden, som ökat från 675 ärenden 2023 till 887 under 2024, en ökning med 31 procent, redovisar JO i sin ämbetsberättelse. Antalet anmälningar som gäller Kriminalvården har ökat från 2 118 till 2 544 under 2024, vilket är en ökning med drygt 20 procent. Det gör Kriminalvården till det sakområde som berörs av flest klagomål. Näst flest klagomål har socialtjänsten (inklusive LSS) med 2 049 ärenden under förra året.

Chefs-JO lyfter i sin betraktelse över årets ämbetsberättelse att det ökade antalet klagomål innebär en växande belastning på de fyra justitieombudsmän som arbetar vid myndigheten:

”Om ökningstakten är densamma under innevarande årtionde som under de senaste tio åren, kan vi räkna med närmare 15 000 klagomål 2030. Det skulle innebära närmare 4 000 klagomål per ombudsman, lika många klagomål som fyra ombudsmän delade på så sent som vid millennieskiftet”, konstaterar Erik Nymansson.

För att frigöra tid för de tyngsta ärendena har myndigheten under de senaste åren ökat antalet ärenden som delegeras till byråchefer och rättssakkunniga vid myndigheten. Andelen sådana delegationsbeslut ökade från 10 procent 2021 till 45 procent 2023. Framför allt handlar det om beslut att avskriva anmälningar utan åtgärd. Under 2024 har andelen avskrivningsbeslut som fattats av byråchefer och rättssakkunniga ökat till cirka 57 procent.

Enligt ämbetsberättelsen har JO under de senaste åren prioriterat att förkorta handläggningstiderna. Under 2021 var handläggningstiden längre än ett år i 166 ärenden. Under 2024 var motsvarande siffra 32 ärenden.

”Att hålla nere handläggningstiderna är viktigt för förtroendet för JO. Rimliga handläggningstider är något som människor med rätta förväntar sig av myndigheter; om det är några som känner till just detta är det vi på JO eftersom det är ett av de vanligast förekommande klagomålen mot myndigheter. Vi om några måste leva upp till förväntningar om en snabb handläggning, och vi kan inte med trovärdigheten i behåll kritisera myndigheter för att de är långsamma om vi själva dras med alltför långa handläggningstider”, betonar Erik Nymansson.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA