”Kris för förtroendet för välfärden”
Krisen i Försäkringskassan handlar om förtroendet för en stor del av hela den svenska välfärdspolitiken, skriver socialförsäkringsminister Ulf Kristersson, M, i en debattartikel.
Sjukförsäkringsreformen har krävt mycket av Försäkringskassan och dess personal, skriver Ulf Kristersson i Dagens Nyheter:
”Jag har haft förmånen att träffa många medarbetare i Försäkringskassan de senaste månaderna, som visar både hängivenhet och entusiasm inför sitt lika svåra som viktiga uppdrag i den svenska välfärdspolitikens absoluta kärna. Ändå hamnar Försäkringskassans medarbetare ofta i medial snålblåst när en försäkrad egentligen är missnöjd med själva reglerna i socialförsäkringen. Jag inser att det känns tufft.”
Enligt socialförsäkringsministern är Försäkringskassan nu inne i en mer normal utveckling. Myndigheten måste anpassa sig till sin budget, för i längden kan ingen regering gång på gång bevilja extra anslag, skriver han, och noterar att Försäkringskassan väljer att prioritera handläggningen och korta kötider:
”Jag har stor respekt för hur svårt det är att genomföra förändringar i komplexa välfärdssystem samtidigt som man ständigt är granskad och ifrågasatt. Mina fyra år i Stockholms socialtjänst har lärt mig någonting om detta. Men denna resa handlar i längden om förtroendet för en stor del av hela den svenska välfärdspolitiken: Rättvisa, empati, effektivitet och hjälp på vägen tillbaka till egen försörjning. Jag är övertygad om att Försäkringskassans medarbetare vill ta den utmaningen fast den är svår.”
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.