»Vi har inte fått   höra någonting«

FÖRSÄKRINGSKASSAN2011-03-01

Det är trångt på Försäkringskassans servicekontor i Stockholm. Många behöver hjälp för att förstå sina blanketter. För bara någon timme sedan fick personalen veta att kontoret ska läggas ned.

Tavlan på väggen blinkar fram nya nummer: B672, B673. Väntan är lång och temperaturen hög på Försäkringskassans servicekontor i centrala Stockholm. Ett barn börjar skrika, en äldre man tar av sig sin jacka och lägger den bredvid sig i soffan.

– Det är sådant tryck! Försäkringskassan planerade att öppna ett till kontor här i city, eftersom det här inte är tillräckligt, säger STs arbetsplatsombud Ingela Brander Molin.

Söker upp de väntande

Personalen är klädd i västar med servicekontorets logga över ryggen. De går runt i lokalen, går fram till dem som väntar:

– Behöver du hjälp? Har du tagit rätt nummerlapp? Vet du att det finns sms-system också? Du behöver alltså inte vänta här inne om du inte vill.

En man tittar oförstående, men sträcker fram en blankett: en anmälan om flytt till Sverige. Någon har hjälpt honom att skriva ned ett meddelande på lappen. »Han väntar på sina fyra sista siffror«, står det med snirkliga bokstäver.

– Sätt dig här så får du snart hjälp, får han veta.

Besked en timme tidigare

Bara någon timme tidigare har medarbetarna fått information om att Försäkringskassan planerar att lägga ned servicekontoren och sina lokala kontor för att spara pengar.

– Jag känner mig alldeles tagen. Det kom från ingenstans! Vi har inte fått höra någonting om att det skulle vara på gång, säger Ingela Brander Molin.

Nytt sätt att jobba på

Servicekontoren har beskrivits som myndighetens ansikte utåt, ett öppet fönster mot medborgarna. Maria Varo Jonsson, också hon arbetsplatsombud, tror att åtgärden kan få allvarliga konsekvenser.

– Om man ser sig omkring här inne förstår man att det inte är så lätt att hänvisa de här kunderna till datorn eller kundtjänsten på telefon, säger hon.

– Vi pratar ju väldigt mycket kroppsspråk här.

Ingela Brander Molin känner sig ledsen för att myndigheten nu överger det som var ett nytt sätt att jobba på.

– Det var ett helt nytt koncept! Vi skulle ut på golvet och möta kunderna. Vi skulle träffa dem och fånga upp deras frågor tidigt. Många har varit väldigt engagerade.

Hon ser allvarlig ut.

– Det är stora ord, men i dag känner jag faktiskt oro för den lilla människan.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA