Alla lokala kontor läggs ned
Försäkringskassan lägger ned alla sina lokala kontor. Enda sättet att nå myndigheten blir via telefon och internet. Ett sparkrav på 600 miljoner kronor innebär att personalstyrkan kommer att minska med runt 1 000 personer.
Sparpaketet innebär att samtliga lokalkontor och serviceställen läggs ned. Dit har allmänheten kunnat vända sig för att få hjälp med att fylla i blanketter och få svar på frågor om sjukregler eller föräldrapenning.
I dag arbetar drygt 400 personer på lokalkontoren, som består av 113 servicekontor och 20-tal egna lokalkontor. Dessutom finns ett hundratal serviceplatser där Försäkringskassan kan ha tidsbokade möten.
Orsaken till nedskärningarna är att tidigare tilläggsanslag dras in vilket minskar myndighetens anslag med 300 miljoner kronor 2013. Dessutom finns effektiviseringskrav på 150 miljoner kronor 2011 och ytterligare 150 miljoner kronor 2012.
I dag, måndag, presenterade myndigheten en handlingsplan för regeringen om hur besparingarna ska gå till. Samma dag informerades de anställda.
– Att sänka servicen är enda alternativet, säger Försäkringskassans överdirektör Stig Orustfjord till ST Press.
Att minska antalet beslutsfattande handläggare är omöjligt enligt honom. Och att bygga ut självbetjäningen skulle inte gå tillräckligt fort.
– Det skulle slå igenom först 2015, men så länge vill regeringen inte vänta.
STs avdelningsordförande vid Försäkringskassan, Siv Norlin, ser inte heller några alternativ till myndighetens handlingsplan.
– Det är rent bedrövligt. Det verkar som om regeringen vill dra undan fötterna fullständigt för Försäkringskassan.
Hon säger att de som vänder sig till lokalkontoren ofta är människor som har svårt med språket eller av andra skäl har svårt att ta till sig information på telefon eller via internet.
– Jag tror inte regeringen förstår vad vår verksamhet handlar om. Vi måste hela tiden begära tilläggsanslag och varenda gång har det varit en kamp att få pengarna.
Nu kommer pressen på redan hårt pressade anställda att öka ännu mer, säger Siv Norlin.
– Dessutom riskerar ett stort antal människor att förlora sina jobb.
Stig Orustfjord säger att han i dagsläget inte kan säga hur många som kommer att sägas upp. För att klara sparbetinget behöver Försäkringskassan minska personalstyrkan med drygt 1 000 personer.
– Men vi ska göra vårt yttersta för att framstå som en hygglig och bra arbetsgivare.
Enligt Stig Orustfjord har Försäkringskassan framfört önskemål om extra pengar, men den frågan diskuterades inte vid mötet på socialdepartementet.
Anna Pettersson Westerberg, statssekreterare hos socialförsäkringsminister Ulf Kristersson, säger att regeringen redan gett Försäkringskassan ett tillskott 2011 och 2012 och att man nu ska komma tillbaka till den ursprungliga budgetplanen.
– Budgeten är beslutad och det finns inget utrymme för fortsatta diskussioner, säger hon.
Hon säger också att Försäkringskassans ledning framfört att varken verksamhetens kvalitet eller handläggningstiderna påverkas av nedskärningen.
Men Stig Orustfjord ger inte riktigt samma bild:
– Det är klart det kommer att märkas. Servicekontoren hade 2,7 miljoner besökare förra året.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
Måste ju säga att man är duktig på detta. Man gör det försiktit och på ett sånt sätt att människor börjar ifrågasätta systemen istället för att ifrågasätta de som styr dem. Jag vill inte "förstatliga" men man måste ju ställa sig frågan om vilka som kommer omfattas av morgondagens system om vi lämnar det åt den privata marknaden. Risken är väl att vi får köpa oss försäkringar , vi som kan och får, för att garantera oss och våra barn ett tryggt liv. Frågan är bara vad som händer med de som inte har råd med detta och de som försäkringsbolagen inte vill försäkra.
Ett lysande exempel var igår då jag fick två brev, ett från Sophia hemmet som hade en barnakut och där jag kunde skaffa en försäkring så att just mina barn fick bra vård direkt. (Alla andra barn då? Varför ska mina få bättre och snabbare vård? Ska min inkomst ge mina barn fördelar framför andras?) Det andra var från Folktandvården där jag kunde försäkra mig och därigenom ha en fast avgift för min tandvård inklusive akutvård. (Men premien sattet utifrån individuell bedömning, gissa vem som betalar mest? Inte den som tjänar mest!)
Sverige ett land med valfrihet.... för de som förstår och har råd!