Kökaos retar körkortskunder
Under sommaren har Transportstyrelsen fått hård kritik i många medier – för långa väntetider och dålig service. På avdelningen som handlägger körkortsärenden närmar sig personalen taket för övertid.
Den negativa uppmärksamheten kring Transportstyrelsen har varit omfattande. Både tidningar och tv har rapporterat om telefonköer på flera timmar, en hemsida som inte fungerar, mejl som inte besvaras och beslut som drar ut på tiden i flera månader.
En ond cirkel
– Ju mer människor ringer till oss, desto mer måste vi sitta i telefon i stället för att handlägga ärenden. Det blir en ond cirkel och också cheferna sliter hund, säger Lennart Winterfors, vice ST-ordförande på myndigheten.
Varje dag tar kundtjänsten emot ungefär 15 000 samtal med frågor från enskilda personer.
Framför allt gäller problemen körkortstillstånd. Vid årsskiftet tog Transportstyrelsen över ansvaret för körkortshanteringen från landets länsstyrelser. Då flyttades 100 000 ärenden in i systemet och därefter har mellan 3 000 och 4 000 nya ärenden trillat in varje dag.
Nära övertidstaket
– Bemanningen har varit för låg och dessutom har vi haft tekniska problem med datasystem som inte motsvarar förväntningarna. Det gör det svårare att arbeta effektivt, säger Lennart Winterfors.
Myndigheten har ett övertidstak på 150 timmar i månaden. Ännu har det inte överskridits, men enligt Lennart Winterfors närmar sig personalen på kundtjänsten nu taket.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.