Transportstyrelsen extraanställer
Nu extraanställer Transportstyrelsen 70 handläggare för att korta de långa väntetiderna i körkortsärenden. Myndigheten räknar med att ha kommit ikapp under senhösten.
Transportstyrelsen har fått mycket kritik för körkortsverksamheten, som myndigheten tog över från landets länsstyrelser vid årsskiftet. Väntetiderna för körkortstillstånd och ansökningar om handledarskap har varit flera månader och har bland annat resulterat i 170 anmälningar till Justitieombudsmannen, JO.
Den höga arbetsbelastningen har också lett till att det varit svårt att komma fram till myndigheten på telefon, långa väntetider på att få tillbaka sitt körkort efter indragning och långsam hantering av anmälningar om utbildning från trafikskolorna.
Genom att nu ta in 70 extraanställda hoppas Transportstyrelsen komma åt både de långa väntetiderna och svårigheten att komma fram på telefon. I ett pressmeddelande förklarar myndigheten att den ökade personalstyrkan bör kunna märkas genast. Kortare väntetider kommer också att leda till färre telefonsamtal och minskat tryck på växeln.
I pressmeddelandet betonas också att ärenden som rör körkortstillstånd och handledarskap kan hanteras automatiskt på myndighetens webbplats Körkortsportalen. Där är handläggningstiden bara 2-3 dagar, eftersom behandlingen sker maskinellt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.