Problem med körkortshanteringen
När körkortshanteringen flyttades från länsstyrelserna till Transportstyrelsen 2010 var reformen dåligt förberedd och ledde till stora problem. Det tog fyra år att komma i balans, konstaterar Statskontoret.
Statskontoret har granskat Transportstyrelsens övertagande av körkortsärenden från länsstyrelserna. När reformen genomfördes 2010 fick Transportstyrelsen ta över 140 000 öppna ärenden. För att komma till rätta med hanteringen valde Transportstyrelsen att låta bli att utreda ett stort antal ärenden. Under myndighetens första fyra år som ansvarig körkortsmyndighet återkallades 11 000 färre körkort än under motsvarande period på länsstyrelsetiden, konstaterar Statskontoret. Först under 2013 hade Transportstyrelsen arbetat av sin kö med gamla ärenden.
Nu har regeringens mål om att reformen skulle ge bättre förutsättningar för en enhetlig rättstillämpning uppnåtts. Allmänhetens möjligheter att komma i kontakt med ansvarig körkortsmyndighet har förbättrats, anser Statskontoret. Däremot har målet om sänkta kostnader inte uppnåtts.
”En viktig slutsats vi drar är att förutsättningarna för en verksamhetsöverföring bör utredas och förberedas noga. Ansvarig myndighet måste under reformprocessen kunna leva upp till de krav som ställs på kvalitet, rättssäkerhet och handläggningskapacitet”, säger Statskontorets generaldirektör Ingvar Mattson i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.