Normaliserad handläggning av körkort
Hanteringen av körkortsärenden på Transportstyrelsen har normaliserats. Det framgår av en rapport från myndigheten till Näringsdepartementet.
Sedan Transportstyrelsen vid det gångna årsskiftet tog över alla körkortsärenden från landets länsstyrelser har väntetiderna varit oacceptabelt långa. Många människor har klagat, och myndigheten har anmälts till Justitieombudsmannen, JO, vid upprepade tillfällen. JO har också kritiserat körkortshanteringen.
Nu är handläggningstiderna normala, väntetiderna i telefon kortare och situationen betydligt bättre än jämfört med för bara ett halvår sedan. Det framgår av Transportstyrelsens rapport till Näringsdepartementet i samband med ett uppföljningsmöte av Transportstyrelsens verksamhet. Handläggningstiden för de vanligaste ärendetyperna är nu högst tre veckor. Det har också inneburit drastiskt minskade telefonköer, då färre ringer och efterlyser besked i sina ärenden.
”Med gemensamma krafter har vi vänt trenden och nu går det åt rätt håll. Den kritik vi fått från enskilda och inte minst JO har nu rättats till. Det återstår dock fortfarande mycket arbete och vi kommer att fortsätta, bland annat genom att införa flera e-tjänster för att förbättra och förenkla”, säger Transportstyrelsens generaldirektör Staffan Widlert i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.