Hård JO-kritik mot Försäkringskassan
Försäkringskassan får mycket allvarlig kritik från Justitieombudsmannen, JO. Orsaken är att myndigheten inte levt upp till kraven i förvaltningslagen.
Det är svårt att komma fram till Försäkringskassans kundtjänst inom rimlig tid. Handläggningstiderna har varit så långa att försäkrade har haft svårt att betala sina räkningar. I skrivelser har det inte framgått hur man kommer i kontakt med sin handläggare. Det är några exempel på innehållet i de anmälningar som JO mottagit angående Försäkringskassan.
Under perioden augusti-december 2008 ökade anmälningarna till JO mot Försäkringskassan med drygt 65 procent jämfört med samma period 2007 (310 respektive 186 anmälningar).
– Försäkringskassan har i arbetet med omorganisationen uppenbarligen försummat att i tillräcklig utsträckning beakta de förvaltningsrättsliga kraven på ärendehandläggningen, skriver JO i sin bedömning och riktar mycket allvarlig kritik mot Försäkringskassan.
Justitieombudsmannen Cecilia Nordenfelt skriver också att det är hennes bedömning att en mycket stor del av ökningen av anmälningar kan hänföras till problem som uppstått vid omorganisationen. Samtidigt understryker hon att hon inte har några synpunkter på Försäkringskassans organisation.
Förvaltningslagen
Förvaltningslagen innehåller grundläggande regler för hur myndigheter ska handlägga sina ärenden och sköta kontakterna med allmänheten.
Omorganisationen av Försäkringskassan
Det var riksdagen som tog beslut att från och med 2005 slå samman de tidigare 21 allmänna försäkringskassorna och Riksförsäkringsverket till en myndighet. Ett av de viktigaste skälen var att det var stora regionala skillnader i regeltillämpningen. Under våren 2007 beslutade Försäkringskassan om en ny organisation med tjugo nationella försäkringscenter.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.