Undersökning bekräftar ökat missnöje
Försäkringstagarna har blivit mer missnöjda, vilket sannolikt hänger ihop med sommarens långa handläggningstider och försämrade telefontillgänglighet. Det skriver Försäkringskassan i sin årsredovisning för 2008.
I Försäkringskassans årsredovisning presenteras såväl en kundundersökning bland försäkringstagarna, som egen statistik över handläggningstider.
Telefontillgängligheten får lägst betyg av försäkringstagarna. Under sommaren hade kassan stora problem. Endast 15 procent av samtalen besvarades inom två minuter. Det kan jämföras med att 76 procent av samtalen till kundcenter besvarades inom två minuter under oktober och november.
Ökade handläggningstider
Handläggningstiderna har försämrats jämfört med 2007. Hårt drabbade är de som söker bostadsbidrag, underhållsstöd eller tandvårdsbidrag. Till exempel får endast 51 procent av dem som söker bostadsbidrag sitt ärende handlagt inom trettio dagar, jämfört med 77 procent föregående år.
Försäkringskassan uppger att huvudskälet till försämringarna är de problem som uppstod i samband med Försäkringskassans omorganisation 2008. Kassan menar också att de förbättringar som skett under hösten 2008 inte hunnit få genomslag i den kundundersökning som gjorts.
Ska informera
Som en följd av det senaste årets problem beslutade regeringen i dag att ge Försäkringskassan i uppdrag att presentera information till försäkringstagarna om bland annat tillgänglighet, bemötande, handläggningstider, processer, återkoppling och synpunktshantering.
”Människor ska kunna känna en trygghet i att vårt gemensamma socialförsäkringssystem fungerar när de väl behöver det. Det är inte mer än rimligt att medborgarna ska ha möjlighet att i förväg veta vad de kan förvänta sig och kräva av den myndighet de vänder sig till”, skriver socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.