Många fler JO-anmälningar
Antalet JO-anmälningar mot Försäkringskassan har ökat med 80 procent i år. Anledningen är främst att enskilda fått vänta länge på att få ut sin ersättning.
Fram till och med mitten av maj hade justitieombudsmannen, JO, fått in 322 anmälningar som gällde Försäkringskassan, skriver Dagens Nyheter. Jämfört med samma period i fjol motsvarar det en ökning på 80 procent.
– Det kommer nog att ta ett tag för Försäkringskassan att komma till rätta med den stora omställning som har gjorts. Det är bara att hoppas att de kommer i ordning. De försöker, men har ett jättestort område att ta hand om, säger justitieombudsmannen Cecilia Nordenfelt till tidningen.
Redan i fjol reagerade JO på det växande antalet anmälningar och inledde ett så kallat initiativärende för att granska kassan. I januari gav JO Försäkringskassan allvarlig kritik om att privatpersoner bland annat fick vänta på utbetalningar och hade svårt att komma i kontakt med handläggare.
– Kraven på service och tillgänglighet måste uppfyllas av en myndighet, säger Cecilia Nordenfelt till DN.
Försäkringskassan är införstått med att antalet anmälningar fortsätter att öka hos JO i år:
–Vi följer utvecklingen och jämför oss med föregående år, och informationen sprids i organisationen så att vi kan undvika fler anmälningar. Vi tror att det har blivit bättre eftersom ökningen inte alls var lika stor under april som under första kvartalet, säger Försäkringskassans chefsjurist Eva Nordqvist.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.