Handläggare ska slippa filmas på jobbet
De anställda på Försäkringskassans kundtjänst ska inte behöva arbeta med påslagen webbkamera vid telefonsamtal med kunder. Det har Datainspektionen slagit fast efter en anmälan från ett skyddsombud vid kundcentret i Gävle.
Försäkringskassans tjänst ”personligt webbmöte” innebär att kunden och handläggaren kan använda webbkameror för att se varandra vid telefonsamtal. Men efter klagomål till Datainspektionen har Försäkringskassan fått ett föreläggande om att upphöra med tjänsten i sin nuvarande form.
Datainspektionen, DI, anser att webbmötena omfattas av reglerna i kameraövervakningslagen, även om Försäkringskassan inte spelar in mötena eller har intresse av att övervaka dem. Kunden kan spela in mötet och sprida inspelningen, och det ökar enligt DI risken för integritetskränkningar.
Inspektionen säger i sitt beslut att ett alternativ kan vara att Försäkringskassan gör det frivilligt för handläggarna att arbeta framför en webbkamera. ”I så fall är det viktigt att den anställde upplever att han eller hon har ett fritt val och att det finns ett reellt alternativ till att arbeta framför en webbkamera”, kommenterar Datainspektionens jurist Katarina Högquist i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.