Försäkringskassan satsar på Facebook

SOCIALFÖRSÄKRINGAR2011-05-30

Nu finns Försäkringskassans kundcenter också på Facebook. Myndigheten har startat två Facebook-sidor, en för föräldrar och en för studenter som har frågor om bostadsbidrag.

Satsningen på sociala medier är enligt ett pressmeddelande en del av Försäkringskassans digitala strategi att öka tillgängligheten och dialogen med de försäkrade. Handläggare som normalt arbetar med telefonservice följer upp och besvarar de frågor som kommer in genom Facebook. De flesta av dem har tidigare arbetat med den föräldrachatt som funnits på Försäkringskassans webbplats.

”Redan under de första dagarna har vi kunnat se att detta är efterlängtat av kunderna. Utan någon egentlig marknadsföring har kunderna hittat våra sidor och frågorna strömmar in”, säger projektledaren Lena Glennert.

Försäkringskassan är också aktiv på webbplatsen Familjeliv, som är Sveriges största community för föräldrar.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA