Försäkringskassan satsar på Facebook
Nu finns Försäkringskassans kundcenter också på Facebook. Myndigheten har startat två Facebook-sidor, en för föräldrar och en för studenter som har frågor om bostadsbidrag.
Satsningen på sociala medier är enligt ett pressmeddelande en del av Försäkringskassans digitala strategi att öka tillgängligheten och dialogen med de försäkrade. Handläggare som normalt arbetar med telefonservice följer upp och besvarar de frågor som kommer in genom Facebook. De flesta av dem har tidigare arbetat med den föräldrachatt som funnits på Försäkringskassans webbplats.
”Redan under de första dagarna har vi kunnat se att detta är efterlängtat av kunderna. Utan någon egentlig marknadsföring har kunderna hittat våra sidor och frågorna strömmar in”, säger projektledaren Lena Glennert.
Försäkringskassan är också aktiv på webbplatsen Familjeliv, som är Sveriges största community för föräldrar.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.