Polisen satsar på sociala medier
Polisen ska utveckla sin närvaro i sociala medier. Man kan hitta Polisen på både Twitter och Youtube. Syftet är enligt ett pressmeddelande att bli mer synlig och tillgänglig.
”Att hämta information och ha kontakt via sociala medier är en självklarhet för många människor idag och det är naturligt att Polisen finns tillgänglig där”, säger Rikspolisstyrelsens kommunikationsdirektör Anders Hagquist.
Polisens närvaro i sociala medier ska bidra till ökad synlighet och tillgänglighet och stärka det brottsförebyggande arbetet.
”Jag tror att både Polisen och de som väljer att följa oss i sociala medier kan ha stor nytta av att vi finns närvarande där. Det kan handla om att vi berättar vad vi gör i ett område eller att vi ger information och tips om hur man skyddar sig mot brott. Vi kan också bjuda in till dialog och be allmänheten om tips och synpunkter”, säger Anders Hagquist.
Utöver att Polisen centralt har flera Twitterkanaler och ett stort utbud av filmer på Youtube har lokala polismyndigheter också startat egna Facebookgrupper. Rikspolisstyrelsen har tagit fram en gemensam handledning för Polisen som beskriver Polisens möjligheter och skyldigheter vid närvaro i sociala medier. Handledningen ska fungera som ett stöd för de polismyndigheter som väljer att närvara i sociala medier.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.