»Stor skillnad på varor och tjänster«
»Om du styr för hårt på effektivitet och produktivitet går det ut över kvaliteten«, säger Lars Stigendal, en av författarna till Innovationsrådets rapport »Lean och systemsyn i stat och kommun – förutsättningar, hinder och möjligheter«.
Vad är egentligen skillnaden mellan att använda lean i näringslivet och inom staten?
– Det är stor skillnad på varuproduktion och att tillhandahålla tjänster som vi ju gör i staten, särskilt när det gäller olika välfärdstjänster. Principerna i lean kan man tillämpa i flera delar, men många av verktygen är framtagna för industriell produktion.
– Sedan ska privat sektor tillgodose efterfrågan, medan offentlig sektor till många delar ska tillgodose behov. Och det är ju svårfångat – vi har inga riktigt bra mekanismer för det. Om du tillämpar industriell logik kan du hamna snett och tappa bort det här med behoven. Det blir lätt mycket fokus på effektivitet och mindre på vad verksamheten egentligen är till för, och på kvaliteten i tjänsterna.
Hur gör man då för att identifiera behoven?
– Man måste ha en väldigt nära kundkontakt och jobba med fokusgrupper och intervjuer och annat. Vi behöver bli betydligt bättre på att förstå verksamheten utifrån medborgarnas perspektiv och mindre ur vårt eget myndighetsperspektiv. Och analysera vad medborgarna faktiskt frågar efter när de hör av sig till en myndighet.
Vad blir effekterna om man missar behovet?
– Om du styr för hårt på effektivitet och produktivitet eller standardiserar arbetssätt för hårt i tjänsteverksamheter går det ut över kvaliteten. Det hände till exempel på Storbritanniens skatte- och tullverk, som gjorde en stor leansatsning, där man fokuserade mer på verktygen än på filosofin. En forskningsrapport från 2011 beskrev ett väldigt toppstyrt program med stort fokus på effektivitet. Medarbetarna involverades inte, men deras produktivitet mättes varje timme. Satsningen visade sig ha motverkat både kvalitet och effektivitet. Värst var kanske att de flesta medarbetarna inte längre kände mening med arbetet, eftersom deras möjligheter att leverera god service och göra en rättvis taxering hade underminerats.