Kandidatexamen är ett minimikrav
För den som söker jobb på Regeringskansliet i Stockholm är kvalificerad utbildning ett måste.
Ribban för den vanliga ingångstjänsten på utbildnings-
departementet, departementssekreterare, ligger som lägst på kandidatexamen. Det motsvarar tre års högskolestudier. Statsvetenskap och nationalekonomi ska helst finnas med bland ämnena.
Det är inga problem att få sökande på den nivån, försäkrar personalchefen Gunilla Edgren Nybom. Det kan vara 300 till 400 sökande till en tjänst.
– Många är disputerade, och många har dubbla utbildningar. De kan faktiskt ha alltför mycket utbildning.
Personalhandläggaren Carl-Johan Nordahl noterar att sökande med en lång akademisk karriär ofta tror att de ligger bättre till.
– Men det är inte automatiskt bättre. De blir inte riktigt tillfreds med jobbet om de är överkvalificerade för arbetsuppgifterna.
Det händer att assistenter studerar vidare och kommer tillbaka på handläggarjobb. Men de har svårt att stå sig i konkurrensen, säger Gunilla Edgren Nybom. Lärarna har också blivit färre.
– Rekryteringen har ändrats väldigt mycket. Tidigare anställde vi sällan analytiker, jurister, ekonomer eller statistiker, men nu vill man ha mer bredd.
På Regeringskansliet är det en stark merit att ha arbetslivserfarenhet från statlig verksamhet. Och med så många sökande är det sällan nyutexaminerade får chansen.