"Jag fick mycket frågor om mina erfarenheter som arbetsledare", berättar Stellan Magnusson på Svevia, tidigare Vägverket Produktion.<br>Foto: Mats Erlandsson
"Jag fick mycket frågor om mina erfarenheter som arbetsledare", berättar Stellan Magnusson på Svevia, tidigare Vägverket Produktion.<br>Foto: Mats Erlandsson

Erfarenheten gav honom jobbet

FÖRDJUPNING: SVEVIA2010-04-13

På det statliga bolaget Svevia har kunderna inflytande över kraven på dem som nyanställs.

Svevia, som bildades 2009 ur Vägverket Produktion, bygger och underhåller vägar och annan infrastruktur. En väg in i företaget är jobbet som arbetsledare i ett vägprojekt.

– Då handlar det om att dra på sig stövlarna. Och det visar sig i intervjuerna att inte alla är intresserade av att vara ute i produktionen, berättar Eva Karlsmyr, HR-specialist på Svevia.

Tidigare erfarenhet väger tyngst när Svevia anställer arbetsledare. Det uppfyllde Stellan Magnusson, som arbetat i åtta år som maskinförare på privata företag innan han i höstas började på Svevia. Han har gymnasieutbildning och har gått yrkesinriktade utbildningar.

– Under intervjuerna fick jag frågor om både utbildning och yrkeserfarenheter. Jag fungerade delvis som arbetsledare på mitt förra jobb, och det talade vi mycket om. Men det viktigaste var nog att jag passade in i gänget, bedömer han.

Vägarbetare gör karriär

En hel del arbetsledare har avancerat från vägarbetare, en karriärväg som facken på Svevia kämpar för.

– Och vi vill också att det ska vara möjligt, säger Eva Karlsmyr. Men ibland har beställarna andra krav.

En stor beställare är Trafikverket, där gamla Vägverket ingår. Trafikverket kan kräva att Svevia visar upp CV för all personal i ett vägprojekt. Beställarna kan även kräva att Svevia tar med en så kallad elevingenjör att gå »vid sidan om« i ett projekt. Elevingenjören har utbildning men saknar praktik, och kan under projektet växa in i rollen som arbetsledare.

För en arbetsledare kan nästa steg i karriären vara ett jobb som platschef.

»Kraven höjs hela tiden«

Många äldre platschefer som jobbat länge har bara tekniskt gymnasium eller forna tiders vägmästarutbildning. I dag ligger nivån något högre, enligt Eva Karlsmyr. Minimikravet är byggteknisk högskola eller motsvarande yrkeshögskola.

– Kraven höjs hela tiden i samhället. Vi måste ha bra ledare för att locka till oss bra medarbetare, säger Eva Karlsmyr.

STs avdelningsordförande Christer Dahlberg varnar dock för en alltför stark betoning på formell utbildning.

– Det finns de som driver på åt det hållet på Svevia, och det är inte alltid bäst för företaget. Jag har märkt att nybakade civilingenjörer kan ha svårt att tänka kreativt, utanför det man just lärt sig i skolböckerna.

Eva Karlsmyr, HR-specialist på Svevia.<br>Foto: Sören Fröberg
Eva Karlsmyr, HR-specialist på Svevia.<br>Foto: Sören Fröberg
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA