Upphandling kan ge bättre arbetsmiljö
När tjänster upphandlas till lägsta pris blir resultatet ofta att arbetstagare far illa på jobbet. Men det kan motverkas i upphandlingarna, hävdar en forskare i en rapport till Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljön för personer som blir kontrakterade genom upphandlingar blir alltför ofta lidande på grund av dålig samordning, osäkra ansvarsförhållanden, underleverantörer med bristfällig kunskap om risker och ineffektiv planering. Det konstaterar docent Johan M Sanne vid IVL Svenska miljöinstitutet, som står bakom rapporten om upphandling och arbetsmiljö.
Men det finns möjlighet för upphandlande organisationer att råda bot på problemen:
”Det finns flera sätt att använda upphandlingen som ett kraftfullt verktyg för att minska arbetsmiljörisker på arbetsplatsen”, skriver Johan M Sanne, som även är forskare på KTH, i ett pressmeddelande.
Totalt upphandlar offentlig sektor för motsvarande 600 miljarder kronor. Flera utredningar har studerat hur den som upphandlar kan ta sociala hänsyn och förväntningarna på hur kontrakterad personal ska få bättre arbetsmiljö har ökat, visar rapporten.
I rapporten lyfts flera metoder fram, som upphandlare kan använda för att förbättra arbetsmiljön vid bygg- och anläggningsarbete.
”Arbetsmarknadens parter, skyddsombud, leverantörens anställda och projektörer, experter och tillsynsmyndigheter bör bidra med kunskaper för bättre arbetsmiljö då tjänster upphandlas. Även media och frivilligorganisationer kan uppmärksamma orimlig arbetsmiljö vid entreprenörers arbete. De kan bidra med nödvändig kunskap, drivkrafter och förankring för att förbättra arbetsmiljön. Inte minst är det viktigt att de anställda deltar”, säger Johan Sanne.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.