Stora brister hos UD
Otydliga riktlinjer och ovilja att rapportera brister, karaktäriserar utrikesförvaltningen. Dessutom tillskansar sig personalen tillåtna förmåner. Den beskrivningen finns i en rapport från konsultföretaget Capgemini.
Bristerna är många inom utrikesdepartementet, UD, anser Capgemini. Företaget har baserat sin rapport på interjvuer och webbenkät med de anställda inom Regeringskansliet och Sida.
Fem områden har granskats. Först och främst är riktlinjerna otydliga vilket gör att personalen inte lever upp till att följa regelverket, konstaterar Capgemini.
En otydlig hierarki bidrar till att de anställda också har svårt att ta till sig informationen, heter det vidare i rapporten. Själva informationen hos UD får också kritik. Den är svårtillgänglig och intranätet behöver uppgraderas och förbättras.
Inte heller internkontrollen görs som den ska, menar konsultföretaget. Eftersom en traditionell årlig revision saknas helt, liksom oannonserade kontroller, finns risk för att felaktigheter inte upptäcks.
Det saknas en systematisk bristhantering inom UD . Konsekvensen av det är att det skapas en icke önskvärd kultur där man inte vågar rapportera brister, skriver konsultföretaget.
Intervjuer och enkätsvar ger även en bild av att det finns en ovilja att rapportera brister. Orsaken är att man inom många utlandsmyndigheter håller ihop för att få verksamheten att fungera. Risken för jäv är uppenbar, enligt Capgemini. Företaget trycker också på att medarbetarna är beroende av myndighetschefen för att få goda vitsord för sin framtida karriär.
Enligt rapporten förekommer också att de anställda medvetet eller omedvetet tillskansar sig otillåtna förmåner. Det leder till en icke önskvärd kultur inom organisationen och onödigt höga kostnader. ”Den demoraliserande effekten bör inte heller underskattas”, skriver Capgemini.
De åtgärder som företaget rekommenderar UD är att skapa förutsättningar för att vidareutveckla verksamheten vad gäller organisation, ledarskap och administration.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.