ST har skrivit på pensionsavtalet
ST har skrivit på pensionsavtalet PA 16. ”Vi fick inte vad vi hoppades, men vi har i alla fall försökt”, säger STs ordförande Britta Lejon. Sedan i somras har förbundet förgäves försökt få till stånd ändringar i avtalet, men Britta Lejon framhåller att det ändå är det bästa på arbetsmarknaden.
STs ordförande Britta Lejon säger att hon är fast besluten om att gå vidare med de frågor förbundet inte fick igenom den här gången. Men i det stora hela är hon ändå nöjd med det nya tjänstepensionsavtalet för myndighetsanställda, som kommer att påverka tjänstepensionen för dem som är födda 1988 eller senare.
– Det är svensk arbetsmarknads bästa tjänstepensionsavtal. Avsättningen för dem som tjänar upp till cirka 37 000 kronor i månaden är 6 procent. På övriga arbetsmarknaden är avsättningen 4,5 procent.
Britta Lejon konstaterar att avtalet gynnar dem med lägre löner. Det är viktigt eftersom den allmänna pensionen har försämrats, säger hon.
– Men de som har en högre lön får en försämring jämfört med gamla avtalet. Det är inget att hymla om.
ST och de övriga förbunden inom Offentliganställdas förhandlingsråd, OFR, deltog länge i förhandlingarna. Men när Arbetsgivarverket i juni presenterade ett avtalsförslag ansåg OFR-förbunden att det var ofärdigt, och menade att arbetsgivaren inte ens ville ta upp vissa frågor till diskussion.
OFRs krav rörde åtgärder för ett mer hållbart arbetsliv, mer förmånlig beräkning av tjänstepensionen för dem som tjänar över cirka 37 000 kronor i månaden, bibehållen lägre pensionsålder för flygledare och officerare, samt att sjukskrivna och föräldralediga skulle få samma pensionsavsättningar som andra.
Men OFR kom att stå ensamt. 27 juni skrev Saco-S och Seko på en principöverenskommelse om ett nytt avtal.
– När de skrev på förstod vi att mycket var kört, i alla fall när det gäller avgiftsnivåerna. Men jag trodde att det åtminstone skulle gå att föra någon slags vettig diskussion kring effekterna på flygsäkerheten om pensionsåldern höjs för flygledare, säger Britta Lejon.
Så blev det dock inte. I september sade Arbetsgivarverket upp det gamla pensionsavtalet PA 03 och i de fortsatta kontakterna avvisade arbetsgivarsidan alla OFRs krav på förändringar av avtalet.
Britta Lejon är dock fast besluten att inte släppa dessa krav:
– Det är klart att vi inte ger oss för att vi inte lyckas just nu. När det gäller flygledarnas pensionsålder och kopplingen till flygsäkerheten tittar vi på allt från försäkringslösningar till lokala avtal.
Britta Lejon säger att hon har förståelse för att medlemmarna inom flygledningen, liksom en del andra grupper, nu blir besvikna:
– Med rätta, men vi har gjort allt vi kan. Det är inte ST som inte velat lösa de här frågorna. Vi har åtminstone försökt. Vi ska hitta andra vägar.
Under hösten sade ST att förbundet inte uteslöt en konflikt. Varför blev det ingen?
– När vi tvingades djupborra i vilka möjligheter till konflikt som vi har konstaterade vi att det finns en osäkerhet kring juridiken. Nu måste vi inom ST och OFR göra ett stort jobb för att analysera den grundläggande spelplanen när det gäller konflikt och fredsplikt i staten.
Med facit i hand – skulle förbundet ha agerat annorlunda?
– Sett i backspegeln skulle jag inte gjort något annorlunda. Jag tycker att det är vår skyldighet att göra allt vi kan. Jag hade inte kunnat skriva på det ofärdiga avtal som fanns i juni och titta medlemmarna i ögonen.
Tjänstepensionavtalet för myndighetsanställda
- Det nya pensionsavtalet för de statliga myndigheterna, PA 16, började gälla vid årsskiftet.
- Bara de som är födda 1988 eller senare berörs av de nya reglerna i avtalet. Övriga behåller de regler som gällde i det tidigare avtalet PA 03.
- Utgångspunkten för tjänstepensionsförhandlingarna var en principöverenskommelse som tecknades mellan parterna i förra avtalsrörelsen och som innebär att ett delvis förmånsbaserat system – som garanterar en viss pensionsnivå – ska ersättas av ett helt premiebaserat system, där pensionen beror på avkastningen på pensionsavsättningarna.
- Premien som arbetsgivaren betalar är 4,5 procent på lönedelar under 7,5 inkomstbasbelopp och 30 procent på lönedelar därutöver, plus ytterligare 1,5 procent i en premie som antingen kan användas till delpension – om arbetsgivaren går med på det – eller förstärka ålderspensionen.
- Den anställda tjänar in pension från första anställningsdagen till den dag då rätten att arbeta upphör, i dag vid 67 års ålder.
- Den lägre pensionsåldern för flygledare och officerare slopas.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.