Flygledare får inte behålla sin pensionsålder
Ett av STs krav på det nya pensionsavtalet var att flygledarna skulle få behålla sin lägre pensionsålder. Nu blir det inte så. Flygledaren Martin Linder är besviken.
De nya pensionsvillkoren gäller för flygledare som är födda 1988 eller senare. I stället för att gå i pension vid 60 år får de nu 65 som pensionsålder.
– Det är klart man blir orolig. Vad händer om jag inte klarar den årliga medicinska undersökningen när jag fyllt 60? frågar sig ST-medlemmen Martin Linder, född 1989 och anställd vid Luftfartsverket, LFV.
I november sade han till Publikt att flygledarna var beredda på att ta till stridsåtgärder. Men, säger han, det var lite »halvväntat« att ST inte fick igenom sina krav.
– Det känns inte jätteskoj. Det finns studier som visar att det inte är lämpligt att arbeta som flygledare upp i åldrarna. Hoppas nu att LFV tar ansvar och tar tag i frågan.
Camilla Waltersson, flygledare och ledamot i STs klubbstyrelse på Arlanda, säger att hon förstår varför ST skrivit på avtalet, men att hon är besviken på att Arbetsgivarverket inte ens velat diskutera pensionsåldern för flygledare.
Nu står förhoppningarna till de lokala förhandlingarna där trygghetsavtalet och pensionsfrågan kommer att bli viktiga, menar hon.
– Det måste finnas andra vägar att gå om man känner att man inte klarar av att hålla den nivå som jobbet kräver eller inte klarar de medicinska kraven.
Hon hoppas att arbetsgivaren kommer att ta sitt ansvar.
– Det handlar om flygsäkerhet. Vi kan inte ha en dålig dag på jobbet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.