Små effekter av jobbcoachning

JOBBCOACHER2012-12-06

Trots att regeringen skjutit till tre miljarder kronor har satsningen på jobbcoacher inte lett till fler jobb. Det framgår av en rapport från IFAU, som Ekot redovisar.

Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, har på uppdrag av regeringen granskat effekterna av Arbetsförmedlingens satsning på jobbcoacher. Rapporten visar att antalet inskrivna var lika många innan som efter att de arbetssökande fått hjälp av en jobbcoach, rapporterar Ekot.

”Om ambitionen är att folk ska komma ut i jobb är det små effekter. En generell slutsats är att ju närmare arbetsmarknaden man står, desto bättre effekt av jobbcoachning. Ur ett sådant kostnadsperspektiv kan man tänka sig att detta inte var jätteeffektivt”, säger rapportförfattaren Linus Liljeberg till Ekot.

Enligt rapporten blev arbetslöshetsperioden sju dagar kortare för den som fick ett arbete efter insatser av en jobbcoach. Den som fick ett jobb gick oftast till en tim- eller deltidsanställning.

”Tittar man på perioden efter att deltagarna i jobbcoachning har lämnat förmedlingen för jobb ser vi att det är ungefär lika många som söker vid Arbetsförmedlingen. Det kan tyda på att många kommer tillbaka och att perioden därmed är kortvarig”, säger Linus Liljeberg.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA