SKL vill ha höghastighetsbanor
Sveriges kommuner och landsting, SKL, är positivt till höghastighetsbanor mellan Sveriges största städer. Men förbundet vill inte att kommunerna ska vara med och betala dem.
Höghastighetsbanor är bra för den regionala utvecklingen, tillväxten och miljön, anser SKL i sitt remissvar. Men SKL säger nej till att kommunerna ska behöva betala för den statliga infrastrukturen.
Utredningen om höghastighetsbanor har föreslagit att det ska byggas höghastighetsbanor mellan Stockholm, Göteborg och Malmö som också kopplas till de stora flygplatserna. SKL pekar i sitt yttrande på att andra europeiska länder satsar på höghastighetsbanor. Det gör gods- och persontransporterna snabbare och mer effektiva, vilket underlättar för människor att till exempel arbeta och pendla. Det bidrar i sin tur till en positiv regional utveckling, ökad tillväxt och dessutom till minskad miljöpåverkan från biltransporterna.
– Det är en viktig investering för framtiden att satsa på Sveriges eftersatta transportsystem och på höghastighetsbanor. Därför är det också angeläget att så snart som möjligt börja planeringen och byggandet, säger SKLs ordförande Anders Knape i ett pressmeddelande.
Utredningens förslag att kommuner och regioner ska finansiera delar av järnvägsspåren och att kommunerna ska betala byggandet av resecentrum får tummen ner av SKL:
– Förslaget om finansieringen måste ses över. Det är statens ansvar att betala för den nationella infrastrukturen, säger Anders Knape.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.