Skarp JO-kritik mot Polisen
Justitieombudsmannen, JO, riktar mycket allvarlig kritik mot Polismyndigheten i Stockholms län. För nio av tio anmälda bedrägerier tog det minst ett år innan någon som helst åtgärd vidtogs.
”Resultatet av den nu gjorda granskningen är det mest nedslående vad gäller bristerna i polisens brottsutredande verksamhet som jag har kommit i kontakt med under mina sex år som chefsjustitieombudsman”, skriver Mats Melin i sitt beslut.
JO genomförde i maj 2009 en inspektion vid bedrägerirotel Syd, en av fyra särskilda enheter för bedrägeriärenden inom Stockholmspolisen. Sammanlagt granskade JO 1 168 ärenden. JO ifrågasätter starkt handläggningstiden i så gott som samtliga fall och i cirka 90 procent av ärendena hade ingen åtgärd alls vidtagits under mer än ett års tid. Problemen med långa handläggningstider finns inte bara på bedrägerirotel Syd utan gäller för hela myndigheten, konstaterar JO.
”Polismyndigheten och ytterst dess ledning förtjänar därför mycket allvarlig kritik”, skriver Mats Melin.
Chefs-JO överlämnar nu sitt beslut till Justitiedepartementet, riksdagens justitieutskott och Rikspolisstyrelsen för att uppmärksamma dessa på förhållandena. JO kräver också att Stockholmspolisen senast den 30 oktober lämnar en redogörelse av balansläget vid samtliga bedrägerirotlar.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.