Servicecenter ska spara åt staten
2012 ska det bildas ett myndighetsgemensamt servicecenter, föreslår en utredning. Myndigheterna får själva välja om de vill utnyttja centret, men om de inte gör det måste de visa att den egna administrationen är minst lika effektiv.
I höstas tillsatte civil- och förvaltningsminister Stefan Attefall en utredning om servicecenter.
Syftet är att bilda en speciell myndighet som kan hantera övriga myndigheters personal- och ekonomiadministration.
I går, torsdag, kom ett första betänkande som föreslår att centret inrättas 1 januari 2012. Till att börja med ska Skatteverket, Kronofogden och Lantmäteriet ansluta sig och senare under året sannolikt Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. Utredaren hoppas att fler myndigheter ska ansluta sig efter hand.
Anslutningen ska vara frivillig. Det finns dock en brasklapp: myndigheter som inte vill vara med måste visa att de sköter verksamheten lika effektivt själva, eller i annan regi.
Utredaren, Katrin Westling Palm, skriver också i betänkandet att det kommer att krävas starkt stöd och styrning från regeringen för att tillräckligt många ska gå med. För att centret ska bli lönsamt fordras att 25 procent av myndigheterna eller motsvarande 25 procent av de statligt anställda utnyttjar centret under perioden 2012 till 2015.
Hittills har 30 myndigheter sagt sig vara intresserade av att ansluta sig.
Till att börja med ska ekonomienheten inom Skatteverkets verksamhetsstöd och delar av Försäkringskassans verksamhetsstöd utgöra grund för servicecentret som därför lokaliseras till Gävle och Östersund.
För att ett större antal myndigheter ska kunna utnyttja centret behöver det bildas filialer på flera orter, enligt betänkandet.
Till att börja med kommer centret att gå back, men enligt en kalkyl som förutsätter att 26 myndigheter ansluter sig successivt kan staten spara 269 miljoner kronor totalt under perioden 2011 till 2019.
I kalkylen har bland annat uppstartskostnader och omställningskostnader för övertalighet räknats in.
Hur personalen påverkas när arbetsuppgifterna flyttar till en annan myndighet beror enligt utredningen på tre omständigheter:
– om övergången är att betrakta som övergång av verksamhet eller inte, något som ska avgöras från fall till fall,
– om övergången sker på samma ort eller inte,
– och om personal som erbjuds ny anställning accepterar erbjudandet.
Berörd personal på Försäkringskassan och Skatteverket kommer enligt utredningen att erbjudas anställning på servicentret enligt reglerna om verksamhetsövergång i lagen om anställningsskydd, las.
Servicecentret ska inte sköta drift och förvaltning av IT, som ska köpas av externa företag.
En utgångspunkt för utredningen är att servicecentret inte ska utföra tjänster i egen regi om en privat aktör kan göra det billigare med bibehållen kvalitet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.