Miljonavgift hotar för upphandlingar
Konkurrensverket anser att Statens servicecenter ska hållas ansvarigt för två otillåtna direktupphandlingar. Men Statens servicecenter hävdar att inköpen gjordes innan myndigheten fanns.
Konkurrensverket har granskat hur det köpts konsulttjänster av Pricewaterhousecoopers i samband med bildandet av Statens servicecenter. Vid två tillfällen har utredningen som låg till grund för Statens servicecenter brutit mot upphandlingsreglerna genom att inte annonsera dessa upphandlingar, anser Konkurrensverket.
Tjänsterna köptes genom avrop från ett ramavtal. Men Konkurrensverket anser att ramavtalstiden hade löpt ut.
Nu får Förvaltningsrätten i Falun bestämma om Statens servicecenter måste betala 1,45 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.
Men Thomas Pålsson, generaldirektör i Statens servicecenter tycker att Konkurrensverket för ett orimligt resonemang.
– De lägger ansvaret på Statens servicecenter för en handling som en annan myndighet utfört, nämligen kommittén som utredde bildandet av Statens servicecenter. Vi kommer självklart att bestrida Konkurrensverkets krav på upphandlingsskadeavgift, säger Thomas Pålsson.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.