"Privatisering hotar flygsäkerheten"
Regeringens förslag till ny luftfartslag kan hota flygsäkerheten, menar ST. Innan man tar in privata aktörer inom flygledningen, behöver man undersöka konsekvenserna för säkerheten.
I dag sköts all flygledning av den statliga myndigheten Luftfartsverket, men enligt den proposition som regeringen nu har lagt fram ska flygledningen från 1 september konkurrensutsättas och tas över av privata bolag. Men regeringens förslag att privatisera delar av flygtrafikledningen kan hota flygsäkerheten, anser ST.
– Regeringen har helt struntat i att analysera konsekvenserna för flygsäkerheten. Den allvarligaste konsekvensen av det skulle kunna bli att två flygplan kolliderar med varandra, säger Peter Lennartsson, ordförande för ST inom flygledningen.
Han säger att det är märkligt att regeringen inte har analyserat säkerhetsaspekterna närmare: förändringen skulle kunna få ödesdigra konsekvenser.
– Till exempel har vi idag ett väl utarbetat system för rapportering av avvikelser, alltså olika typer av incidenter. Men det finns en risk att nya aktörer, och också Luftfartsverket i framtiden, struntar i att rapportera brister och händelser av rädsla för att förlora sina kontrakt. Det vore väldigt allvarligt.
Luftfartsverket bedriver idag flygtrafiktjänsten i Sverige. Man ansvarar för att förhindra kollisioner mellan flygplan i luften och på marken. Den 1 april delas myndigheten i ett bolag för de statligt ägda flygplatserna som på kort sikt ska bli 10 stycken, och i flygtrafiktjänsten som fortsätter som affärsverket Luftfartsverket.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.