Vill privatisera flygtjänsten
Sveriges kommuner och landsting, SKL, anser att flygtrafiktjänsten ska knoppas av från Luftfartsverket och konkurrensutsättas.
I en skrivelse till regeringen föreslår SKL att flygtrafiktjänsten läggs i ett eget bolag, fritt från Luftfartsverket, LFV, och att marknaden öppnas för konkurrens. Flygtrafiktjänster är en gemensam benämning på olika tjänster för säkrare och effektivare flygtrafik. Till flygtrafiktjänster räknas bland andra flygledning, flyginformation till piloterna, navigation, övervakning och flygväder.
– Kommunala och privata flygplatser har väntat i flera år på att flygtrafiktjänsten ska konkurrensutsättas. En avreglerad flygtrafiktjänst innebär att flygplatserna kan upphandla flygtrafikledningstjänster i konkurrens och därmed kraftigt sänka sina kostnader, säger Gunilla Glasare, avdelningschef på SKL, i ett pressmeddelande.
I skrivelsen till regeringen anser SKL att man kan spara upp till 100 miljoner kronor per år på att ha fri konkurrens för flygtrafiktjänster. Det motsvarar vad de kommunala flygplatserna får i statligt driftsbidrag.
– Vi har vid flera tillfällen påtalat vikten av att LFV delas i två bolag. Ett bolag för flygplatsdrift och ett bolag för flygtrafiktjänster. Det första steget togs när tillsynen av flygtrafiktjänsten skiljdes ut från Luftfartsverket och flyttades in i Luftfartsstyrelsen. Nu är det dags att ta nästa steg och lyfta ut flygtrafiktjänsten till ett eget bolag och öppna marknaden för nödvändig konkurrens, säger Gunilla Glasare.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.