Skyddsorganisationen vid MTRs pendeltåg i Stockholm har anmält arbetsgivaren för brister i arbetet med att ta om hand medarbetare som varit med om allvarliga händelser.
Bild: Linn Berglund
Skyddsorganisationen vid MTRs pendeltåg i Stockholm har anmält arbetsgivaren för brister i arbetet med att ta om hand medarbetare som varit med om allvarliga händelser.

MTR anmält för brister vid pendeltågsolyckor

SPÅRTRAFIKEN2018-02-12

​Lokförare på MTRs pendeltåg har fått frågan om de kan tänka sig att köra vidare efter att de varit med om en påkörning, skriver skyddsombudet Johan Puka i en anmälan. ”En person i den psykiskt pressade situationen ska inte själv behöva bestämma det”, säger han till Publikt.

Skyddsorganisationen vid MTRs pendeltåg i Stockholm har flera gånger informerat arbetsgivaren om brister i arbetet med att ta om hand medarbetare som varit med om allvarliga händelser, som påkörningar eller olyckor.

– I flera fall har den som åker ut till platsen inte hållit på att medarbetaren ska tas ur tjänst, utan i stället frågat om de kan tänka sig att köra vidare, säger skyddsombudet Johan Puka.

Medarbetaren ska istället tas ur säkerhetstjänst direkt och snarast få träffa psykolog.

I december lämnade Johan Puka in en så kallad 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket. Efter att myndigheten gjort en inspektion drogs anmälan tillbaka.

Men det betyder inte att problemet är löst, säger han.

– Arbetsgivaren har bjudit in till samverkansmöte så vi får se vad som händer, säger Johan Puka.

Lars Nyström, arbetsmiljöchef på MTR, tvivlar inte på att någon förare har fått frågan om huruvida de kan fortsätta köra efter en händelse.

– Det är säkert någon som har gjort fel eller missförstått en instruktion. Om man har kört på någonting så ska man tas ur säkerhetstjänst, sådan är instruktionen, säger Lars Nyström.

I anmälan skriver skyddsombuden också att det kan ta för lång tid för en gruppchef att åka ut och möta en drabbad förare.

– Bor de i Nynäshamn och olyckan har hänt i Uppsala så tar det en enorm tid. Risken är att personal far illa, säger Johan Puka.

Lars Nyström, arbetsmiljöchef på MTR, påpekar att bolaget håller på att införa så kallade yttre driftledare, som ska kunna vara på plats snabbare.

– Men jag kan ju inte lova att de kommer att stå i princip där när olyckan händer. Det är ett enormt område vi kör emellan, säger Lars Nyström.

De här bristerna har påtalats under nästan ett år. Varför har ni inte försökt göra något tidigare?

– Mitt jobb är att vara stöd till cheferna. Men då tänker jag att om det är någon som missförstår sitt uppdrag som chef, eller inte förstår allvaret i det här, så tar jag gärna den signalen för då kan jag trycka på från mitt håll.

Johan Puka, skyddsombud MTR pendeltågen.
Bild: Casper Hedberg
Johan Puka, skyddsombud MTR pendeltågen.
Lars Nyström, arbetsmiljöchef på MTR.
Bild: MTR
Lars Nyström, arbetsmiljöchef på MTR.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

DU KANSKE OCKSÅ ÄR INTRESSERAD AV

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA