Misshandlades och knivskars på jobbet
Den 8 maj ska spårvagnsföraren Sven Gustavsson bli pappa. Men när han blev knivskuren och misshandlad av två passagerare på nyårsaftonen var det nära att det ofödda barnet blivit faderlöst .
ST-medlemmen Sven Gustavsson arbetar sedan tre år som förare på Tvärbanan hos Connex. Att bli hotad av passagerare är en nästan daglig rutin när man jobbar i Stockholms kollektivtrafik.
– Det är allt från fulla tonåringar till 76-åriga Nockebytanter.
Någon gång i månaden känner man sig allvarligt hotad och i 99 procent av fallen är alkohol eller andra droger med i bilden, förklarar Sven Gustavsson. På nyårsaftonen gick det från hot till verklighet.
Tre män i 40-årsåldern började bråka med konduktören, och när Sven Gustavsson från förarhytten såg att det var oroligt stannade han tåget och gick för att hjälpa sin kollega.
– Jag bad männen lugna ner sig och kliva av tåget, men när vi vände ryggen till kastade de sig över oss.
Millimeter från lungan
Två av männen misshandlade och sparkade Sven Gustavsson och kollegan. Konduktören blev knivskuren i ansiktet och fick sina glasögon krossade mot ögat. Sven Gustavsson blev knivskuren i vänster sida, under revbenen.
– Jag hade tur. Kniven var bara millimeter från lungan. Hade det tagit två centimeter längre fram hade det nog varit kört.
De båda männen är fortfarande på fri fot.
Både Sven Gustavsson och konduktören är sjukskrivna. Konduktören besväras av nedsatt syn. För Sven Gustavsson är de fysiska skadorna inte det allvarligaste längre. Såret efter kniven läker bra, även om det ömmar i höger sida, som fick ta emot det mesta av sparkandet.
Missnöjd med Connex
– Man behöver tid för att komma igenom det här. Jag håller på att lära mig att åka kollektivt igen. Jag kollar av varenda en i omgivningen, säger Sven Gustavsson och berättar om sömnlösa nätter då han funderar över vad han kunnat göra annorlunda.
Han känner sig djupt sviken av arbetsgivaren Connex. Från olyckskvällen och framåt tycker han att företaget betett sig oengagerat.
Väktare har satts in
– Jag fick åka ensam till sjukhuset efter misshandeln, trots att det fanns två patrullbilar med trafikbefäl på plats. Jag fick själv ringa till trafikledningen för att bli hämtad från sjukhuset.
Han är också besviken på skyddsombuden. Det kom ett telefonsamtal från ett av dem 16 timmar efter händelsen, men sedan dess har inget skyddsombud sökt kontakt.
Skyddsombuden, som tillhör Seko, förbjöd ensamarbete efter klockan 20 under helgerna direkt efter händelsen. Förbudet hävdes efter förhandling med Connex och tills vidare ska fyra väktarpatruller finnas ute på Tvärbanan och Nockebybanan dessa tider för att höja säkerheten.
Företaget har inte gjort något för att hjälpa Sven Gustavsson att hantera den mentala krisen – den hjälp han fått har varit ett samtal med sjukhusets kurator.
Stöttningen har kommit från kollegorna.
– Det handlar om säkerheten för alla – oavsett om man är tågförare, konduktör eller kör buss. Jag vill att arbetsgivaren ska få upp ögonen för vilka risker som finns och ta säkerheten på allvar.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.