Kursböcker ger orättvis bild
Enligt en undersökning som Sveriges förenade studentkårer, SFS, har låtit göra anser studenterna att deras kurslitteratur inte ger en rättvisande bild av samhällets minoriteter.
Enligt undersökningen finns det en tydlig trend i hur studenterna upplever litteraturen. Bland de drygt 6 600 tillfrågade studenterna anser framför allt de som själva tillhör någon minoritet att de är orättvist beskrivna i kurslitteraturen.
Bland de studenter som har en annan etnisk bakgrund än svensk upplever 16 procent att litteraturen inte förmedlar en rättvis bild av andra än svenskar, jämfört med 8 procent för dem som har svensk bakgrund.
Bland homosexuella studenter uppger en av tre att personer med homosexuell, bisexuell eller transsexuell läggning beskrivs på ett orättvist sätt, medan en av tio av de heterosexuella anser samma sak.
Av de funktionshindrade studenterna svarar en av fem att bilden av funktionshindrade är orättvis, samtidigt som en av tio av de icke funktionshindrade studenterna lämnar samma svar.
Också när det gäller genus återfinns samma tendens. Bland de kvinnliga studenterna svarar 15 procent att litteraturen innehåller en orättvis bild av kvinnor, jämfört med 8 procent av de manliga.
SFS anser att undersökningen visar att högskolan präglas av en norm och därmed blir inkluderande gentemot vissa människor och håller andra utanför. Resultatet blir att högskolan producerar och reproducerar snedvriden kunskap utifrån den rådande normens villkor.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.