Kritik mot Försäkringskassans webblösningar
Enligt Inspektionen för socialförsäkringen, ISF, är lagen inte anpassad till de webblösningar som Försäkringskassan inför. Automatisk handläggning av förmåner bör föregås av en omfattande utredning, anser ISF.
Försäkringskassan vill få fler att göra sin anmälan på webben. Syftet är att kvaliteten i handläggningen ska bli högre, och utbetalningarna säkrare. ISF konstaterar i en rapport att myndighetens arbete med automatisering pågår utan att lagstiftaren nödvändigtvis har anpassat reglerna till en automatisk handläggning.
”En automatisk handläggning av en förmån bör emellertid föregås av en omfattande utredning och problematisering av förutsättningarna för automatiseringen”, skriver ISF i ett pressmeddelande.
Det finns fördelar med ett standardiserat regelverk som kan medge en automatisk handläggning, konstaterar ISF. Då kan resurser omfördelas från personalkrävande manuell handläggning till efterhandskontroller. Men om förmånen och reglerna förutsätter en individuell prövning är en automatisering mindre lämplig.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.