Vill få fler göra ansökan på webben
Under några veckor ska Försäkringskassan driva en kampanj för att få fler att hitta till de digitala tjänsterna på webben. Kampanjen riktar sig både till allmänheten och till de egna handläggarna.
Försäkringskassan gör en satsning för att öka kunskapen om myndighetens digitala tjänster. Det handlar både om att få fler föräldrar att använda Försäkringskassans självbetjäningstjänster på webben och om att öka kunskapen bland handläggarna.
”En del i kampanjen är att vi själva ska hitta förbättringsområden och drivkrafter för att göra våra tjänster bättre”, säger enhetschefen Ulrika Björnberg i ett pressmeddelande.
Totalt har myndigheten avsatt ett 30-tal medarbetare att ta kontakt med kunder som använt pappersblankett för att ansöka om föräldrapenning. Det handlar om sammanlagt cirka 7 000 personer, var tionde av alla som ansöker om föräldrapenning.
”Det är mycket med tanke på att pappersblanketter i stor utsträckning innebär fler rättningar, fler kompletteringar et cetera, vilket gör att kunden får vänta längre på sin ersättning. Här finns mycket att vinna på att informera kunderna om fördelarna med de digitala tjänsterna”, säger Ulrika Björnberg.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.