JO-kritik för långsam hantering
Justitieombudsmannen, JO, riktar kritik mot Försäkringskassan, för att myndigheten i fyra fall låtit det ta alltför lång tid innan myndigheten lämnat inkomna överklaganden vidare till nästa instans.
I fyra ärenden som granskats av JO har Försäkringskassan dröjt mellan fem och åtta veckor med att lämna över överklaganden till förvaltningsrätten. Enligt Försäkringskassan beror den långa hanteringstiden på att inflödet av överklaganden har ökat. JO har tidigare uttalat att det inte ska ta mer än en vecka att hantera ett överklagande, och i beslutet uttalar JO att ökat ärendeinflöde inte medför att längre handläggningstider kan accepteras. Handläggning som innefattar rättidsprövning, prövning enligt socialförsäkringsbalken och överlämning bör ske inom en vecka.
”Myndigheten ansvarar för att vidta de åtgärder som krävs för att komma till rätta med situationer av det här slaget. Försäkringskassan har sett över sitt arbetssätt och vidtagit åtgärder för att förkorta handläggningstiderna vid överlämnanden av överklaganden till högre instans. Jag kommer att följa utvecklingen och utfallet av de åtgärder som myndigheten redogjort för. Ärendet avslutas med den kritik som ligger i det ovan sagda”, skriver JO Thomas Norling i beslutet..
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.