Allvarlig JO-kritik för långsam handläggning
Justitieombudsmannen riktar allvarlig kritik mot Försäkringskassan för dess långsamma handläggning av två fall där människor ansökt om ersättning för vård i ett annat EES-land.
Enligt lagen om ersättning för kostnader för vård i ett annat land inom EES ska beslut om ersättning fattas så snart som möjligt. Försäkringskassan är skyldig att meddela beslut inom 90 dagar från det att en fullständig ansökan har kommit in till myndigheten, konstaterar JO.
Nu kritiserar JO Försäkringskassan för att det i två fall dröjt mer än ett och ett halvt år innan myndigheten fattat beslut. I det ena fallet dröjde det närmare ett år och nio månader innan myndigheten meddelade ett beslut och i det andra närmare ett år och åtta månader.
”Det är självfallet inte acceptabelt att handläggningstiden blir så utdragen när det i lagtexten uttryckligen anges att Försäkringskassan ska fatta beslut inom 90 dagar, om det inte finns särskilda skäl. Försäkringskassan har i remissvaret angett att inflödet av ärenden om ersättning för planerad vård har ökat kraftigt under de senaste åren. Att ärendeinflödet har ökat är inte ett skäl som berättigat Försäkringskassan att överskrida den lagstadgade tiden. Försäkringskassan förtjänar allvarlig kritik för den långsamma handläggningen”, skriver JO Thomas Norling i beslutet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.