JO: Alltför lång väntan på barnbidrag

FÖRSÄKRINGSKASSAN2018-10-04

Det tog mer än ett år för Försäkringskassan att utreda en persons rätt till barnbidrag i Sverige efter inflyttning från Storbritannien. En oacceptabelt lång väntetid, slår Justitieombudsmannen, JO, fast i ett beslut.

JO har prövat sex olika fall där Försäkringskassan kritiseras för långsam handläggning i ärenden som gäller försäkringstillhörighet.

”Den som genom bosättning eller arbete är försäkrad i Sverige har, om övriga villkor är uppfyllda, rätt till olika förmåner från den svenska socialförsäkringen. Rätten till socialförsäkringsförmåner kan vara avgörande för den enskildes möjlighet att försörja sig och sin familj. Det är därför mycket angeläget att Försäkringskassans handläggning sker snabbt, effektivt och rättssäkert i enlighet med bestämmelserna ibland annat förvaltningslagen”, konstaterar ställföreträdande JO Cecilia Nordenfelt i sitt beslut.

I fallet med den inflyttande personen från Storbritannientog det två månader från ansökan innan Försäkringskassan inledde sin utredning. Ytterligare tio månader gick innan Försäkringskassan fått in nödvändiga handlingar från den brittiska motsvarigheten HR Revenue & Customs, som uppger att de två gånger tidigare skickat handlingar till Försäkringskassan. Först vid tredje försöket nådde brevet den ansvariga handläggaren på Försäkringskassan.

I sitt remissvar till JO har Försäkringskassan angett hög arbetsbelastning som orsak till den långa handläggningstiden. Enligt svaret har myndigheten vidtagit åtgärder för att komma tillrätta med de långa handläggningstiderna. JO konstaterar i beslutet att myndighetens ansträngningar hittills inte varit tillräckliga och att problemen kvarstår.

”Jag har i ett beslut tidigare i år och i ytterligare fem beslut i dag kritiserat Försäkringskassan för långsam handläggning i ärenden om försäkringstillhörighet. Hos JO finns dessutom ett flertal pågående ärenden om samma sak. Situationen är således mycket bekymmersam. JO kommer att följa utvecklingen och utfallet av Försäkringskassans åtgärder”, skriver JO.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA