Här kollar chefen arbetet varje minut
Bolagsverket i Sundsvall mäter hur många telefonsamtal de anställda i kundtjänsten tar, hur länge samtalen varar, hur långa pauser de tar och i vilken mån de får privata samtal.
ST Press har tidigare berättat om hur facken vid CSN vill stoppa ledningens förslag att mäta de anställdas prestationer.
Har funnit i tio år
Men vid Bolagsverket har systemet snart funnits i tio år. Cheferna går kontinuerligt igenom statistiken med de 80 anställda vid kundtjänsten. Om någon har tagit för långa pauser eller inte tagit emot tillräckligt många samtal påpekas detta.
Även de som registrerar nya ärenden får sina arbetsprestationer omvandlade till statistik.
– Vi har inte upplevt det som något problem innan artikeln om CSN publicerades, säger Ann-Catrin Kruus, STs klubbordförande vid Bolagsverket.
Därför har det inte heller funnits någon anledning för facket att ta upp frågan med arbetsgivaren, förklarar hon.
Ann-Catrin Kruus hoppas att mätningarna inte är avgörande för lönen.
Kan upplevas som jobbigt
– Men det är klart att statistiken vägs in på något sätt, vilket kan upplevas som jobbigt av vissa.
ST Press har talat med en av de anställda vid Bolagsverket som vill vara anonym. Hon säger att systemet känns väldigt pressande.
– För den som är noggrann tar ärendena längre tid, men det syns inte i statistiken. Det är bara snabbhet som premieras. Man känner sig bevakad hela tiden.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.