CSN vill mäta de anställdas arbete
CSN vill mäta hur mycket varje anställd svarar i telefon och skickar e-post. Syftet sägs vara att ge stöd, men ST-avdelningen menar att det handlar om ökad kontroll.
CSN säger sig vilja ge de anställda återkoppling och stöd i utvecklingen genom att mäta deras prestationer. Men mätningarna kommer att upplevas som övervakning, menar ST-facket.
En kvantitativ mätning säger inte heller något om kvaliteten i arbetet och ger inte någon bra bild av vad de anställda gör:
– Vi handlägger ansökningar, sitter i receptionen och är ute på skolor. Det arbetet går inte att mäta med statistikuppgifter, säger STs avdelningsordförande Arne Mellqvist.
Brist på tillit
Förslaget visar också på en avsaknad av tillit till de anställda, menar han.
– Det går inte att frigöra sig från misstanken att mätningarna blir underlag för lönesättningen.
Tanken är att var och en av de anställda ska ge sitt samtycke till mätningen.
Arne Mellqvist påpekar att ett samtycke enligt Personuppgiftslagen måste vara frivilligt. Och enligt Datainspektionen måste man särskilt tänka på att arbetstagare ofta befinner sig i ett beroendeförhållande till sin arbetsgivare.
Både ST och Saco säger nej till individuell prestationsmätning. ST inom CSN har också skrivit en reservation.
Ska diskuteras lokalt
CSN har ännu så länge inte bestämt hur de ska göra. Istället har förslaget skickats ut till lokalkontoren där det ska diskuteras på arbetsplatsträffar.
–Systemet införs sannolikt bara om en stark majoritet av de anställda vill ha det, förklarar Magnus Forss, presschef vid CSN.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.